Depeche Mode összes

Depeche Mode összes

Vince Clarke: kívül hűvös és rideg, belül romantikus vesztes - a Zsúrpubi.hu remek írása a DM elfeledett (?) tagjáról

2017. április 04. - Szigi.

Vannak a zenetörténetben meg nem énekelt figurák, akiknek korszakos szerepe megkérdőjelezhetetlen. Erre tökéletes példa Vince Clarke is, akinek nevére kevesen kapnák fel a fejüket, mégis, a nyolcvanas évek legfontosabb dalszerzői közé tartozik. A korszak olyan zenekarainak volt alapító tagja, mint a Depeche Mode vagy az Erasure. Slágerei a mai napig működnek, és ez, annak ellenére, hogy mennyire „nyolcvanas évek”, tiszteletreméltó. (Bár, ahogy egy barátom mondta: semmi sem lehet elég „nyolcvanas évek”, így ez az érv nem lehet releváns.)

Az 56 éves Vince Clarke Londonból származik. Gyerekkorában a folk zene állt hozzá legközelebb, de egy OMD dal mindent megváltoztatott. Iskolatársa, Andy Fletcher, akivel először egy No Romance in China nevű együttesben zenéltek közösen, majd Martin Gore érkezésével megalapítják a Depeche Mode elődjét, Composition of Sound néven. Dave Gahan - akinek a zenekari névváltoztatást is köszönhetjük - érkezéséig az énekesi szerepeket Clarke látta el. Érdekesség, hogy ekkortájt születik meg a Vince Clarke művésznév is (eredeti neve: Vincent John Martin), mivel munkanélküli segélyből élő személyként nem akarta magára vonni a hivatalok figyelmét.

A Depeche Mode 1981-es debütáló lemezén, ami a Speak&Spell címet viseli, annyira aktív szerepet vállal, hogy két szám kivételével, minden dalnak ő a szerzője. Neki köszönhetjük a Depeche első igazi nagy slágerét. A Just Can't Get Enough az a dal, ami számomra teljesen kiemelkedik a Depeche-életműből. Gyerekként nem is értettem, hogy mit keres egy ilyen dal egy ilyen együttes repertoárjában. Clarke dalaiban mindig is éreztem egyfajta kettősséget, ami itt is tetten érhető: egyszerre tud fenékrázós rágógumi pop lenni, és egy robot által megkomponált, jégkorszakot idéző, elektronikus zene.

Depeche Mode, még négy taggal
Depeche Mode, még négy taggal

Clarke az első lemez megjelenése utána nem sokkal kivált az együttesből. A kiválással kapcsolatban több elmélet is létezik. A legnépszerűbb teória az, hogy a Depeche sötétebb irányvonalával nem tudott azonosulni, így jobbnak látta a kiválást. Bár ezt maga Clarke tagadta, és a távozást inkább a gyors sikerhez kapcsolódó rossz érzésnek tulajdonítja. Szerencsés szituáció, és a popzene történetében ritka is az, amikor a kiválás után mind a zenekar, mind a lelépő zenész megtalálja a saját útját, de ebben az esetben a kiválásnak köszönhetően előtérbe került Martin Gore, és a Depeche Mode-ból lassan, de biztosan a stadionos szintipop műfaj alapegyüttese lett.

Clarke is haladt tovább a maga sajátos útján. A legenda szerint egy újsághirdetésnek köszönhetően ismerkedik meg egy fiatal angol énekesnővel. Valóban volt egy Melody Maker-hirdetés, amiben Alison Moyet zenészeket keresett magának, de már korábbról is ismerték egymást, így Clarke az énekesnő szülein keresztül vette fel a kapcsolatot az énekesnővel. Sürgősen elő kellett állnia valamivel, hogy ne veszítse el a szerződését a kiadóval, így demó gyanánt megírta a következő nagy slágerét, az Only You-t. Alison Moyet hangja minden volt, csak nem szintipop kompatibilis. Csodálatos, mélyebb hangja inkább a blueshoz állt közel, de ennek ellenére tökéletesen illeszkedett a Clarke által kitalált témákhoz. 1981 és 1983 között két lemezt adtak ki. Mindkét lemez tízből tízes, tele slágerekkel, de Clarke és Moyet viszonya fagyos volt, mivel a zenélésen kívül nem találták meg a közös hangot, így, a sikerek ellenére, a befejezés mellett döntöttek. Alison Moyet a kommersz pop felé vette az irányt, kisebb-nagyobb sikerekkel. Moyet szerint a Yazoo volt a két házasság (Depeche Mode és Erasure) közötti átmeneti kapcsolat.

Clarke következő állomása a The Assembly volt. Hihetetlen, hogy egy ilyen rövidéletű formációval is sikerült sikert elérnie. Személyes megjegyzés: a Never Never abszolút életműcsúcs, amit mindenkinek hallania kell, akit kicsit is érdekel a popzene.

Egy újabb Melody Maker-hirdetésnek köszönhetően Andy Bell-el megalakul az Erasure 1985-ben. Kijelenthetjük, hogy Vince Clarke révbe ért, amihez fura mód egy olyan harsány ember kellett, mint a nyíltan meleg és ezt titkolni egyáltalán nem akaró Bell. A mai napig működő formáció alapja ez a kettőség, amit a tagok képviselnek. Milyen fura az élet, Clarke korábbi formációival szemben, itt nem jöttek be az első próbálkozások, de cserébe a mai napig léteznek.

Első lemezük, a Wonderland inkább a kontinensen szerepelt jól. Az Oh L’amour például Franciaországban lett hatalmas sláger, igaz,  ezt a sikert azóta sem sikerült megismételniük ott. 1986-ban kijött a The Circus nagylemez, amivel végre sikerült meghódítaniuk az Egyesült Királyságot is. Az 1988-as The Innocents albummal Amerikát is kipipálták. Természetesen sokat szerepeltek az MTV-n. Koncertjeiken teljesen elborult képi világot alkalmaztak. Az I Say I Say I Say lemez 1994-es megjelenésig a csúcson voltak. Az utolsó igazi slágerük az Always volt erről a lemezről, ami furcsa mód akkor lett sláger, amikor minden az alternatív gitárpoptól volt hangos. Még mindig aktívak, sorra adják ki a lemezeket, igaz, kisebb figyelmet kapnak, bár a 2005-es kislemezes daluk, a Breathe szintén slágerlistás lett.

Vince Clarke napjainkban
Vince Clarke napjainkban

Az Erasure mellett Vince Clarke-nak vannak még mellékprojektjei, melyek közül kiemelkedik az egykori zenésztárs, Martin Gore-ral való közös minimál technolemeze, ami VCMG néven adtak ki. 2008-ban ismét színpadra állt a Yazoo egy turné erejéig, bár Moyet beszámolója alapján Clarke először elzárkózott az ötlettől, mivel ezt árulásnak érezte volna Bell-el szemben, de miután Bell amúgy is szünetet akart kérni, végül beadta a derekát. Hűségét jól jelzi, hogy szinten minden lemeze a Mute Records gondozásában került kiadásra.

Egyike a legjobb dalszerzőknek, nem hiába kapta meg 2009-ben az Ivor Novello-díjat harmincéves zeneszerzői tevékenységéért. Emellett az elmúlt évtizedekben sikerült a szintipop műfaj meghatározó figurájává válni, aki egyszerre hűvös és rideg, de legbelül egy romantikus vesztes.

Idén nyáron Robbie Williams előzenekara lesz az Erasure és bár az egykori Take That-tag a 2000-es évek egyik legjobb mainstream pop előadója volt, csak a két szintipop zenész miatt mennék el, akiknél a színpadi kép már nem olyan harsány (Clarke konkrétan egy laptop mögött áll), de a dalaik még mindig rohadt jók. 

A cikk eredetije itt található.

A bejegyzés trackback címe:

https://depechemode.blog.hu/api/trackback/id/tr7812400019

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása