Depeche Mode összes

Depeche Mode összes

Egy dísztelenebb Personal Jesus, szintén 1993 Milánóból

2023. szeptember 13. - Szigi.
A Condemnation Live kislemezen a címadó dalon kívül három dal található még meg a Violator-ról. Másodikként itt a PERSONAL JESUS, amely mentes Dave óriási "oh yeah!" és egyéb jól ismert Devotionales beszólásaitól. Szinte szokatlan így!
 

Condemnation Milánóból, a "Live..." kislemezről

A Condemnation limitált kiadványa 1993-ban koncertfelvételeket tartalmazott - a maxinak nemes egyszerűséggel nem is Condemnation, hanem "Live..." volt a címe! Ráadásul, ezek nem is a Devotional videókiadványról ismert verziók voltak, hanem a több, mint egy hónappal korábbi milánói koncertről - így most mi is ellenállunk a kísértésnek, hogy a Devotional Tour verziókat tegyük be! A kislemezen a "címadó" dal, a CONDEMNATION élő verziója szerepel elsőként. A verzió eleje albumverzió, a végén a gospeles kinyílás viszont már egyértelműen a kislemezváltozatot (Paris Mix) idézi - egy csodálatos dal csodálatos koncertverziója!
 

Ám a DJ párosunknak nemcsak unalmas mixei vannak

A RUSH (WILD PLANET MIX - VOCAL) az előző Amylnitrate mixhez hasonlóan szintén Tony Garcia és Guido Osorio munkája, ám szerencsére ezúttal nyoma sincs az Amylnitrate mix unalmas house ütemeinek, ez egy húzós, grúvos mix, ízig-vérig SOFAD hangzással.
 

A korszak, ami leveti magáról a house stílus unalmát

A következő mixünk a RUSH (AMYLNITRATE MIX - INSTRUMENTAL) címet viseli, amely két neves DJ, Tony Garcia és Guido Osorio munkája. A sejtelmes kezdést (amelynek egy átdolgozott változatát később az Exotic Touron intróként használtak) aztán egy elég szimpla négynegyedes, "tuctuc" folytatás következik, kevesebb ötlettel, mint pl. a hasonló hangvételű I Feel You Babylon mix. Szerintem a SOFAD-korszaknak nem igazán álltak jól ezek a hideg-rideg house mixek.

Jack Dangers kiváló Rush remixe

A ma 30 éves Condemnation kislemezen nem Condemnation, hanem Rush mixek vannak: kérdés, hogy eredetileg a Rush lett volna a kislemez, ezért készültek hozzá mixek, vagy egyszerűen csak jobban remixelhető dalról lenne szó? Jó kérdés. Az első mixünk Martin loholó, szerelmes dalához a RUSH (SPIRITUAL GUIDANCE MIX), amely a Meat Beat Manifesto-ból ismert Jack Dangers munkája. Ez a remix kis túlzással mintha a Rush "extended version"-ja lenne: hosszabb, élőbb hatású (főleg Dave "uh!" benyögéseivel, amiket később az Exotic Touron hallhattunk tőle), ugyanakkor még elektronikusabb, mint a gitárosnak tűnő, valójában nagyon is elektronikus eredeti Rush. Jó kis atmoszférikus remix, nem csoda, hogy ráválogatták a Depeche Mode első remixlemezére, a Remixes 81-04-re!
 

Death's Door (Jazz Mix) a Condemnation B-oldalán

A ma 30 éves Condemnation kislemez B-oldalas dala a DEATH'S DOOR (JAZZ MIX) volt. Ez ekkor már egy ismert dalnak számított: 1991-ben megjelent már az Until The End Of The World című filmhez készült CD-n, és játszották az aktuális Devotional Touron is. Azonban ez újdonság volt mégis, mert itt a "Jazz Mix" szerepelt, ami azt jelentette, hogy egy cikornyás, hosszú, helyenként műfúvósokkal dúsított "jazzes" levezetést illesztettek a dalhoz, ami 6 perc 40 másodpercesre duzzadt.
 
A Death's Door megintcsak egy igen amerikai ízű dal, dallamában szintén gospeles, szövegében pedig szintén amerikai blues, gospel és country hagyományokra emlékeztet a hazatérő "tékozló fiúval".
 
A DM Live Wiki megemlíti, hogy Steve Lyon hangmérnök szerint a zenekar ötlete volt a hagyományosabb hangszerelés (a zenekar alatt itt Martint és Alant kell érteni, mert Dave és Andy nem volt jelen a stúdióban 1991-ben a felvételek során, a Jazz Mix pedig Alan Wilder és Steve Lyon munkáját dicséri). Steve Lyon szerint 2-3 nap alatt kész is volt a dal eredetije.

Ma 30 éves a Condemnation!

Újabb kislemez, kerek jubileummal, újabb kétnapos bejegyzéssorozat: ma 30 éve jelent meg a CONDEMNATION kislemez!
 
Ahogy az első dal volt az első kislemez, a második pedig a második, a Songs Of Faith And Devotion albumon szép szabályosan a harmadik dal lett a harmadik kislemez. Erről már a július 31-ei Crystal Palace koncerten osztogattak szórólapokat a rajongóknak. Dave állítólag első kislemeznek akarta volna a dalt, viszont az, hogy a kislemezen Rush mixek találhatóak, arra enged következtetni, hogy lehet, hogy a Rush lett volna mégis a kislemez, és később módosítottak Condemnation-re.
 
A kislemezes verzió, a CONDEMNATION (PARIS MIX) egy még gospelesebb, még lágyabb, még felemelőbb és valljuk meg, még amerikaiasabb ízű verziója lett az albumdalnak. Dobok helyett máris sokszínű vokállal és zongorával kezdődik, azonnal hallatszik, hogy nemcsak Martin, hanem egy nőkből álló vokalistacsapat (talán éppen a turné vokalistahölgyei) is be lett vonva az énekbe. Az "if you honestly" résznél megerősödik a háttérvokál (tulajdonképpen a koncertverzióra emlékeztet ebből a szempontból), és csak az első versszak után érkeznek meg a dobok. A második versszakban a "why"-nál tovább erősödik a háttérvokál, tökéletesen kiegészítve Dave csodálatos, szenvedéllyel teli énekét. Az, hogy Martint egy egész háttérvokál-csapat helyettesíti, az a dal végén lesz egyértelmű: két taktusnyit csak Dave énekli az albumzáró hangkieresztő dallamokat, ám aztán beáll a gospelkórus is, felemelő, emelkedett, ízig-vérig amerikaias ízt adva a kislemezverziónak. Egészen különlegesen csodálatos verziója egy amúgy is kiváló dalnak, számomra mindenképpen a DM egyik csúcspontja!
 
Martin: (...) A szám a lehető legegyszerűbben készült, a dalszöveg erősen gospel hatású és felénekelve is ilyen lett. Nem használtunk szekvenszereket és nem lettek sampelre téve a hangok sem. Egyszerűen ilyen érdekes hatása lett. Dave úgy is gondolja, hogy ez a vokál élete legjobb teljesítménye volt. Igen érdekes volt rögzíteni a számot.
Alan: Megpróbáltuk a lehető legjobb környezetet megtalálni a felvételek és a magunk számára. Az a bizonyos vokál egy madridi villa-studió pincéjében lett rögzítve. Maga a helység is nagyon vízhangos volt, és Dave élvezte, ahogy a hangja ide-oda áramlik a falak között. Ez örömet okozott neki, így mégnagyobb odaadással énekelt.
Dave: Az a dal...hát igen. Mindenképpen a legjobb teljesítményem ezidáig. De maga a dal, a szöveg, a melódia is az, amely a legjobb amit valaha kaptam, hogy előadjam. Ez az a dal amelyről azt kívánom, bárcsak én magam írhattam volna. A felvétel még Madridban készült,...úgy érzem mindennek van jelentősége a számban. Minden hangnak, sornak, ütemnek van értékes helye. A felvétel után kijöttem a kontrollszobába és láttam Flood és a többiek arcát. Mindenki hallgatott és érezni lehetett, hogy valami nagyszerű dolog történt. És ez az a szám is, amelyet szeretném, hogy először halljanak tőlünk az emberek, mert azt hiszem, valami nagyon speciális dolgot vittünk véghez.
Dave: A Songs Of Faith And Devotion album dalainál valami nagyon erőset érzek minden dalban, igazán! Van valami minden számban... A Condemnation volt az egyik szám, amelyet még a felvételek kezdetén rögzítettünk egy madridi villa-stúdióban. A felvételkor éreztem rá a számra, és ha őszinte akarok lenni elmondom, hogy akkor döntöttem úgy, hogy nem hagyom ott a többieket. Elég nehéz felvételi kezdet volt...úgy akartunk új lemezt csinálni, hogy nem bírtuk elviselni egymást egy szobán belül.
Dave: "Nem, sohasem lesz másik "Condemnation". (a fordítások a HDMFC honlapjáról származnak)
Martin Gore a Bong számában. 37, 1998: "Dalszerzőként nem nekem kell folyton azt mondanom, hogy szerintem ez egy nagyszerű dal, ezt inkább valaki másnak kell mondania. Nagyon szeretem ezt a dalt, de nem vagyok benne biztos, hogy a legjobbat hoztuk ki belőle. Az albumverziónk egyfajta gospelutánzat, de a kislemezes verzió, amit gospelénekesekkel vettünk fel, valószínűleg jobb. Bár még mindig nem vagyok biztos benne, hogy ez a maximum, amit kihozhattunk volna a dalból."
 
Alan Wilder a Keyboard magazin 1993. májusi számában nyilatkozott: "A 'Condemnation' című számban a zongorát egyfajta hullámzó hangmagasságváltónak vetettük alá. Az volt az elképzelésünk, hogy fokozzuk a gospel-hangulatot, ami a dalnak eredetileg is megvolt, anélkül, hogy utánzatba mennénk át. Megpróbáltuk azt a hatást kelteni, mintha egy szobában, egy térben játszanánk. Úgyhogy úgy kezdtük, hogy a csapat mind a négy tagját rávettük, hogy egy-egy dolgot csináljanak ugyanabban a térben. Fletcher egy billiárdrúddal ütögetett egy zacskót, Flood és Dave tapsoltak, én doboltam, Martin pedig orgonán játszott. Visszahallgatva elég embrionális állapotban volt, de ötletet adott a dal irányvonalához".
 
Dave Gahan az Exclaim! 2021-ben azt mondta, hogy még mindig libabőrös lesz, amikor felidézi a dal felvételét: "Azonnal magamévá tettem a dalt.. Nem feltétlenül volt teljesen pontos, ahogy Martin megírta a dallamvonalat, a frazeálást vagy az időzítést. Egyszerűen csak elénekeltem, és amikor végeztem a szalag leállt, és csend lett. Bekapcsoltam a fejhallgatómat, és hallottam a producer, Flood hangját, aki azt mondta: "Igen, azt gondoltam, hogy fel kell vennünk újra, de ez úgy jó, ahogy van." (az idézeteket a DM Live Wikiről fordítottam).
 
Dave gyakran említi a Condemnation-t, mint a kedvenc DM dalát, nem véletlen, hogy többször eljátszotta, szólóturnéin is - de ezekről holnap!
 
A Condemnation klipjét Magyarországon, Felsőgödön forgatták, az 1993-as budapesti koncertet követő napon. (A pletykák szerint ezért is nem került fel a The Singles 86-98 videoklip-gyűjteményre, mert Anton Corbijn szerint túl fáradtnak tűnik a zenekar, főleg Dave. A pár évvel későbbi újrakiadáson aztán mégis szerepelt a klip). Daryl Bamonte így ír erről a híres-hírhedt Devotional Tour Diaryban: "Hihetetlen hosszú útat tettünk meg Belgiumból ideáig és ma még ki kellett autózni "a nagy magyar pusztába" is, csakhogy Anton leforgathassa a Condemnation videót. Dave számára az egész nap Sam és Hildia ölelésében telt. Nem tűnt bánatosnak emiatt. Történhetett volna mindez máshogy is...."
 

Ma 40 éve indult a Construction Time Again Tour!

Ezekben a napokban volt 40 éve, hogy elindult a Depeche Mode harmadik lemezét népszerűsítő turné, a CONSTRUCTION TIME AGAIN TOUR! Ez volt egyben az utolsó olyan turné, amire nem lehet rámondanunk, hogy "világturné", ugyanis a zenekar némi meglepetésre ezúttal kizárólag Európában lépett fel az 1983-1984-es menetelés során. A turné egészen 1984 június elejéig tartott. A 49 koncertnek csaknem a fele, 24 fellépés zajlott a brit szigetek valamelyikén, ami jól jelzi a turné területi eloszlásának egyenlőtlenségét. A felállás nem változott az A Broken Frame Tour óta, a színpadon immáron teljes jogú zenekari tagként játszott Alan Wilder.
 
Ez a turné nem tartozik a nagyon jól dokumentált Depeche Mode turnék közé, és kevés is róla a jó minőségű audio felvétel (videóra meg nem is gondolhatunk). Mindenesetre jóval energikusabbnak tűnik a turné, mint az A Broken Frame Tour. A setlistet elnézve is - a Construction Time Again dalai mellett - erősen visszanyúltak a Speak And Spell korszakhoz. A setlist legnagyobb meglepetése az utoljára See You Touron játszott Now, This Is Fun előszedése volt, a legnagyobb hiányzó pedig - számomra megdöbbentő módon - az előző lemez kultikus slágerének, a Leave In Silence-nek a teljes mellőzése volt.
 
A koncertek az Everything Counts-szal kezdődtek, az intró a dal meghosszabbított eleje volt. Ezután jött a számomra eléggé kilógó Now, This Is Fun, majd következett két új dal, az albumon is egymás után következő Two Minute Warning és Shame. A verziókban nagy meglepetés nincs, mindkét dal a későbbi hamburgi videóról ismert változatban szólal meg. Ezután jön három kislemezes dal (See You, Get The Balance Right, Love In Itself), majd jön az egyetlen Martin által énekelt dal, a Pipeline, kiváló, "bluesos" plusz vokálokat tartalmazó verzióban (amit a turné 1984-es fellépéseire a Big Muff-fal (!), majd az utolsó koncerten a People Are People-lel helyettesítettek, így az 1984 télvégi-tavaszi fellépéseken Martin nem is énekelt egyetlen dalt sem a koncertek során). A rövid "Martin blokk" után további két új dal következett (The Landscape Is Changing, And Then...), majd a főprogram utolsó 4 dalára alaposan felpörgették a tempót: jött a Photographic (szintén már "hamburgi" változatban), a Told You So, a New Life (amit néhány setlisten "New Crap" néven emlegettek...), és zárásként a More Than A Party. Az első ráadás a The Meaning Of Love-val indult, majd jött a Just Can't Get Enough. A második ráadás egyetlen dalból állt, ez pedig a Boys Say Go! volt - állítólag néhány koncerten a Work Hard-ot is tervezték játszani, de erről nincs hír, hogy sikerült-e (van egy felvétel, amin pár hang hallatszik a Work Hard-ból, de ez nem bizonyítékerejű, hogy valóban végig is játszották a dalt).
 
A ma 40 éves bristoli fellépésből következzék most egy bő 50 perces kivonat! A hangulat kiváló, a Shame elején a sokat tudó közönségből valaki megjegyzi, hogy "Pipeline!", és megdöbbentően nagy az ünneplés olyan daloknál, mint a See You, a Get The Balance Right, vagy éppen a The Meaning Of Love.
 
A Memento Mori Tour, a Devotional Tour, a The Singles Tour, és a Delta Machine Tour (azaz az 5-10-15-20-25-30 éves jubileumot ünneplő turné) mellé tehát meg fogok emlékezni jövő júniusig jónéhány Construction Time Again Tour fellépésről is!
 

süti beállítások módosítása
Mobil