Depeche Mode összes

Depeche Mode összes

A Policy Of Truth, Liévin-ből

2024. január 10. - Szigi.
A következő koncertverzió a 30 éves In Your Room kislemezről a POLICY OF TRUTH 1993-as koncertváltozata a Liévin-ben lezajlott koncertről. A Higher Love monumentális nyitánya és a színpadot borító függöny lehullása után ez volt a koncertek második dala. A színpad lila fényben úszott, és Dave a dal felénél meg is szabadult első ruhadarabjától, az öltönyétől... Maga a dal élőbb hatású, mint a World Violation Tour-on (noha fontos kiemelni, hogy nem dobokkal játsszák), és a dal végén a refrén ismételgetésnél többször jön vissza a jellegzetes éles Policy Of Truth-"riff", ami egyértelműen javít az alkotáson.
 

In Your Room, szigorúan Liévinből

A ma 30 éves In Your Room maxin a kiváló remixek mellett koncertváltozatok is hallhatóak voltak a Devotional Tour-ról. Mégpedig mindegyik a július 29-ei Liévin-ben rendezett koncertről. Elsőként az IN YOUR ROOM koncertfelvétele következzék, amelyről már sokat áradoztam - és holnap reggel még egyszer fogok, ám most inkább arra az érdekességre hívnám fel a figyelmeteket, hogy ez bizony nem teljesen ugyanaz, mint a Devotional VHS/DVD-ről jól ismert verzió. Ki ne emlékezne rá, hogy Dave a tömegbe ugrik a dal végén, és az utolsó refrén után már nem is énekel - az In Your Room maxin található verzión viszont még a végén is biztatja a tömeget. A magyarázat annyi, hogy a Devotional VHS-t nemcsak Liévinben, hanem Frankfurtban és Barcelonában is forgatták; az In Your Room maxin viszont a ma tárgyalandó mixek egytől egyik az említett július 29-ei franciaországi koncertről származnak. Jöjjön tehát most ez az említett In Your Room, a Spotify-ról!
 

A legközelebb a grunge-hoz

Az IN YOUR ROOM (EXTENDED ZEPHYR MIX) nyilvánvalóan az eredeti, Butch Vig és Doug Erikson-féle "Garbage-os" változat hosszabb verziója, de valahogy ennél sokkal több. Az elején egy icipicit hosszabb a bevezető torzított gitárhang és a végén jóval terjedelmesebb az instrumentális levezetés, de van még valami, ami még szakadtabbá, grunge-osabbá, gyászosabbá teszi ezt a változatot. Az bizonyára hozzájárul, hogy Martin hangsávjai nincsenek benne ebben a változatban - szinte az az ember érzése, hogy itt már teljesen egyedül lenne a drogokkal küszködő Dave... Ennél közelebb nem jutott a Depeche Mode a grunge-hoz!
 

A kilógó adrenalin-lóláb

Ismerős Violator-korszakra emlékeztető hangok hangok (beugorhat a World In My Eyes néhány mixe), aztán egy üresen kongó harang, és egy meglepően szigorú house-os négynegyedes ütem: ez a ma 30 éves kislemez, az In Your Room B-oldalasa, ami a a HIGHER LOVE (ADRENALINE MIX)! Az ismerősség nem meglepő, mivel régi ismerősünk, a Violator-hangzásért felelős Francois Kevorkian tér itt vissza a Depeche Mode világába egy mix erejéig. Francois viszont a Violator-korszak "Electric Cafés" hangzását 1994-re egy igencsak unalmas négynegyedes house-mixre cserélte, így tehát ha valaki nem ismeri ezt a mixet, és azt látja, hogy a SOFAD csodálatos zárószámát egy ilyen híres figura "Adrenaline" mix néven keveri újra, akkor biztos vagyok benne, hogy sokkal ötletesebb mixre gondol. Az Adrenaline mix ráadásul nagyon hosszú (a 7''-es kislemezen és a Remixes 2 81-11 válogatáson szerencsésen a rövidebb változata található meg), és véleményem szerint erősen lefelé lóg ki a csodálatos In Your Room kislemezen.
 

Egy kiváló, lázas remix

Nagyon szeretem az In Your Room remixeit: nem tudok betelni azzal a sokféle látásmóddal, ahogy ehhez a csodálatos dalhoz nyúltak. A ma 30 éves kislemezen a következő mix a IN YOUR ROOM (THE JEEP ROCK MIX), ami a Massive Attack Blue Lines című lemezének producere, Johnny Dollar és az ekkor első nagylemezére készülő Portishead zenekar közös munkája. Kemény, grúvos alapok, húzós basszus, lázas szintetizátorok, szkreccselés, és eltorzított Dave ének: a korszak minden fájdalma benne van ebben az átdolgozásban! Nem csoda, hogy kiválogatták a Remixes 81-04 című remixlemezre is.
 

Egy minimalista In Your Room remix

A ma 30 éves In Your Room kislemezen a következő mix az IN YOUR ROOM (APEX MIX): A produceri munka csodája ez az alkotás: az eredeti dal lecsupaszítottabb változata, Brian Eno és Markus Draws fantasztikus alkotása. A dalt bevezető basszushang itt rövidre van vágva, Martin érzéki vokálján van a hangsúly, és teljesen más megközelítést ad az In Your Room-nak az eredeti változat rockhimnuszos megközelítéséhez képest. Számomra az egyik legjobb remix a SOFAD-érából :)
 

30 éve jelent meg a SOFAD utolsó kislemeze - mindent, amit tudni kell az In Your Room-ról!

Kerek jubileummal kezdjük az évet: ma 30 éve jelent meg a Songs Of Faith And Devotion album negyedik, utolsó kislemeze, az IN YOUR ROOM!
 
A stúdióban balladaként induló, majd nagyívű "rockhimnusszá" váló alkotást radikálisan átdolgozták a kislemezváltozatra. Probléma volt, hogy hogyan editálják meg a dalt (Alan az albumverzió rövidítésére szavazott volna), és állítólag az együttes nagyon ódzkodott Butch Vig (a Nirvana kultikus albumának, a Nevermind-nek a producere, az ekkor formálódó Garbage dobosa és producere) és Douk Erikson (a Garbage basszusgitárosa) amerikai ízű, szakadt, grunge-os változatától, túl amerikai ízűnek találva azt. Állítólag Dave kardoskodott a "grunge-os" változat mellett, míg Alan úgy érezte, hogy elveszik a dal intenzitása és érzelemvilága az új verzióban... Martinnak pedig a klipforgatás maradt rossz emlék, mivel majdnem 24 órán keresztül nem evett azon a napon és végül rosszul lett.
 
Az In Your Room (Zephyr Mix) egy teljesen megváltozó Depeche Mode-ot mutat: a grunge-os, amerikaias, Garbage-ot idéző ismétlődő gitár és a rockos nyers megszólalás nem minden rajongó tetszését nyerte el (szerintem egészen káprázatos lett ez a verzió, teljesen máshogy kiváló, mint az album-és a Devotional-koncertváltozat). A klip pedig mestermunka: a betegesen kinéző zenekar (különösen a csontsovány Dave) gyászosan énekel Twin Peaks-et idéző díszletek előtt, közben trónszékhez vannak szíjazva és próbálnak kiszabadulni, míg Martin és Alan a rockzenekarok két alaphangszerén (gitár, dob) játszik... A klipben emellett egy modell játszik el jeleneteket régi Depeche Mode klipekből illetve dalokból (I Feel You, Enjoy The Silence, Halo, Route 66, Walking In My Shoes). A búcsúhangot árasztó klipet nem könnyű érzelmek nélkül végignézni: ez Alan utolsó klipje a zenekarral és nem sokon múlt, hogy Dave-é is ez legyen...
Martin így nyilatkozott a dalról:
 
"Talán az egyik legrosszabb élményem kapcsolódik ehhez a számhoz. Azaz inkább a klipforgatáshoz. Az egész napot egy felvételi stúdióban töltöttük. Talán volt valamikor ebédszünet, de csak valami rövidke lehetett, amolyan fél-szendvicses. Este 8 körül fejeztük be a forgatást, majd visszamentünk a hotelbe. A hotelben pedig elfelejtettem enni. Elmentünk egy bárba és ott sem ettem... majd elmentünk egy klubba és ott sem ettem... ezek után visszajöttünk a hotelbe, fel a szobámba egy magán party-ra, ami igen későn ért véget. Másnap reggel korán kellett kelnem; együttes-találkozó volt. A megbeszélésen már szörnyen érezem magam... remegtem és egyszerűen nem bírtam tovább... már felállni sem tudtam. Azután kivert a víz és le kellett feküdnöm a megbeszélés közepén.... Szóval akárhányszor csak megpillantom a videót, elkap ez az érzés... "Ó Istenem...!" - előjönnek azok a rossz emlékek.(...) Általánosságban igaz, hogy Dave-re szükség szokott lenni pár extra forgatási óra erejéig. A magam részéről szeretem gyorsan letudni a dolgot, valahogy soha nem lett a kedvencünk a videóklip forgatás. Az énekesen kívül általában mindannyian gyorsan le szoktunk lépni. Maximálisan kiélvezzük az előnyét annak, hogy nem mi vagyunk a frontembere az együttesnek, haha. A klipben sok régebbi Anton videó emblematikus eleme visszaköszön. Hogy miért döntött úgy, hogy ezeket vissza hozza, sohasem tudtuk meg. Lehet, hogy éppen olyan hangulatában volt, hogy elege volt a klip készítésből és maga mögött akarta tudni őket. A videót turné közben forgattuk valamikor 1993 őszén, és talán 1994 elején jelent meg. A villanykörte vélhetően 'a szobát' jelképezi, jóllehet ez csak következtetés a részemről, Anton sohasem erősítette meg, haha. Nicsak, Alan. Lehetséges, hogy talán ez volt az utolsó klip, amiben szerepelt. Itt ez a jelent a rengeteg lámpával, nagyon jól néz ki. A színek is fantasztikusak, igazán szeretem őket. Ez, és talán a 'Walking In My Shoes' klipje a legszínesebb, amit valaha együtt készítettünk. Ha az Antonra oly jellemző fekete fehér világban gondolkozunk, akkor ezek igazán színes és már-már glam alkotások lettek. Jópofa, hogy ezekhez a székekhez lettünk láncolva órákon át. Várjunk csak, lehet hogy ezért nem ettem egész álló nap, haha." (a fordítás a HDMFC honlapjáról származik)
 
A Musician magazin interjút készített a DM-nek a Songs Of Faith And Devotion felvételi folyamatáról. A DM tagjai így meséltek a dalról: "Az 'In Your Room' három inkarnáción ment keresztül - egy lecsupaszított ballada, egy soul groove és egy rockhimnusz - aztán a zenekar végül úgy döntött, hogy mindegyikből használnak egy kicsit a kész verzióban.".
 
Alan Wilder a Keyboard magazin 1993. májusi számában így nyilatkozott:
 
"Ez a dal elég nehéz volt. Három vagy négy különböző módon vettük fel a dalt. Az egyik teljesen úgy volt, ahogy a második versszakban hallható, a kisebb dobfelszereléssel és a "groove-os" basszusvonallal. De az egész dal ugyanezzel a ritmussal nem volt elég erős; nem fejlődött semerre. A dalszerkezet már elég korán megvolt. Tudtuk, hogy hol akarjuk a versszakokat, a refréneket és a középső nyolcasokat. Szóval leültem a dobokhoz és az egész dalt egy bizonyos stílusban doboltam fel, aztán megint egy funkosabb stílusban, és így tovább. [...] A cintányér a "flames" szó után egy későbbi kiegészítés volt. Mivel ez egy ilyen magasabban helyezkető része a dalnak, úgy éreztem, hogy szükséges hozzátenni valamit ezen a ponton. A keverésnél tettük bele. Gyakran csak a keverési fázisban derül ki, hogy szükség van egy új zenei elemre. Amikor a felvételi folyamatban dolgozol, egy dal soha nem hangzik elég jól ahhoz, hogy ezt meg tudd akkor és ott mondani. Szóval elég sok ilyen díszítés kerül bele a keverési szakaszban, mint például a visszafelé eljátszott cintányérok."
 
Martin Gore a Rolling Stone 672/3. számában (1993. december):
 
"Szerintem az 'In Your Room' potenciálisan nagyobb sláger lehetne [mint az 'I Feel You'], de hat és fél perc hosszú. Meg lehetne vágni persze, de szerintem a szépségének egy része a hosszúságában rejlik. Nehéz lesz vele dolgozni."
 
Amikor a Rolling Stone 1993 júliusában turnéra követte DM-et, beszámolt róla: "Gahan úgy érzi, hogy a haverok művészete fokozatosan átáll az újonnan megtalált [Los Angeles-i] filozófiájára, eltekintve az olyan alkalmi baklövésektől, mint Butch Vig jól sikerült 'In Your Room' single remixének elutasítása.".
 
A Depeche Mode azonban végül nem utasította el Butch Vig mixét, amit egy Andy Fletchernek a Drum Media számára 1994 februárjában adott interjúban fejtett ki:
 
"Gahan azt javasolta, hogy Butch Vig (a Nirvana Nevermind és a Smashing Pumpkins Siamese Dream című lemezének producere) készítsen remixet a Songs harmadik (!) kislemezére, az In Your Room-ra. Vig a saját gitárosát hozta, hogy egy új - először recsegő, majd szonikus túlhajtásba robbanó - értelmezést adjon az érzelmes balladához. Megerősítve a dobokat és egy olyan alternatív rockos köntösbe öltözteve, amely meglepően jól kordában tartja a Gore-féle melodrámát, mint pl. a "Your favourite mirror, your favourite slave.... " rész... Ez egy érdekes mix, teljesen más, mint amit mi csináltunk volna, bár mi jobban szeretjük a saját eredeti verziónkat" - jegyzi meg Fletcher, annak ellenére, hogy a kezdeti pletykák szerint a mixet egy időben a páncélterembe akarták helyezni, hogy soha ne kerüljön kiadásra. Fletcher számára ez a gyökereikről szól: "Még mindig szeretjük magunkat európai hangzásúnak tartani, és távol állunk az amerikai grunge hangzástól, semmiképp sem ugrunk fel arra a szekérre".
 
Alan Wilder írta a Singles 86-98 című szerkesztőségi cikkében:
 
"Meggyőződve a dal kislemezként való potenciáljáról, [Alan] szigorúan kampányolt az albumváltozat mellett, több különböző editálást kipróbálva. Végül a Nirvana producere és a sajtó jelenlegi "grunge" üdvöskéje, Butch Vig remixe mellett voksoltak. Sajnos, ahogy az a külső remixerek esetében gyakran előfordul, Vig értelmezése nem kapcsolódott az eredeti számos aspektusához, és a szám sokat veszített Depeche Mode jellegéből, elhagyva az eredetileg benne lévő érzékiség és intenzitás nagy részét."
 
Dave Gahan mondta az Exciter EPK-jában 2001-ben:
 
"[...] Gyakran, sok ilyen fajta dal [hozza elő ezeket a szomorú érzelmeket és az elveszett időt], mint például az 'In Your Room'... valahogy így éreztem magam, tudod, azokban a sötétebb időkben... számomra... ha úgy tetszik. A saját kis szobámban voltam. Egy ideig nagyon védettnek éreztem magam a saját kis szobámban, legyőzhetetlen voltam, és akkor jöttem ki, amikor akartam, és akkor mentem vissza, amikor akartam... és a szoba egy biztonságos hely volt, de most az a szoba megrémít, és nem igazán akarok többé bemenni oda. Szóval, amikor a legutóbbi turnén [Singles 86-98 turné] ezt a dalt énekeltem, majdnem olyan volt, mintha a szobán kívülről tudnám énekelni, de most egy kicsit odamennék, megnézném, és belenéznék újra. Sokkal szórakoztatóbb volt, mint úgy énekelni, mintha minden este utoljára énekelném el. Például a 'Songs of Faith and Devotion'-nél, azon a turnén, nagyon belemerültem az életem azon időszakának egész fajta sötétségébe, és nagyon unalmassá vált."
 
Dave Gahan a Stirile Pro-nak nyilatkozott 2016-ban:
 
"[...] az 'In Your Room', azt hiszem, ez az egyik kedvencem, igazából, amit előadok".
 

Itt a következő fizikai kiadvány

Ahogy azt az évzáró posztban jeleztem - és a Metro-Nom oldalán hetek óta olvasható volt - a MY COSMOS IS MINE/SPEAK TO ME REMIXES vinyl a következő a Memento Mori fizikai kiadványai sorában. A kiadványon a My Cosmos Is Mine Anna-féle remixe lesz elérhető, a B-oldalon pedig a Speak To Me Hi-Lo Extended Remixe lesz megtalálható. Ez utóbbi érdekessége, hogy nem egyezik a streaming szolgáltatókon hónapok óta elérhető verzióval, csak a Beatport-ról volt beszerezhető. Az előrendelés mától indulhat, a megjelenés napja január 19.

my_cosmos_is_mine_speak_to_me.jpg

süti beállítások módosítása
Mobil