Depeche Mode összes

Depeche Mode összes

I Sometimes Wish I Was Dead, 1981

2021. november 07. - Szigi.

Ma a Speak And Spell album koncertverzióit fogjuk sorra venni. Mivel a kislemezek megjelenésekor már végigvettük a Dreaming Of Me, az Ice Machine, a New Life, a Shout!, a Just Can't Get Enough és az Any Second Now koncertváltozatait, most a többi dalra koncentrálunk.

Az I Sometimes Wish I Was Dead természetesen 1981-ben minden ismert koncerten elhangzott; a Speak And Spell turnéján a koncert közepén a Big Muff után. Az alábbi felvételen a közönség a Boys Say Go-t követeli, ám a banda természetesen nem tér el a szokásos setlistjétől. A verzió nem a "fütyülős" effekttel, hanem "in medias res" kezdődik, és teljesen kimarad a középső instrumentális rész a gyönyörű vokálokkal.

A Speak And Spell védelmében - az Almost Predictable Almost-ról fordítottam ismét

Mit ír régi barátunk, Dave McElroy a Speak And Spell-ről? Amennyire szigorú és röhécselő volt tegnap tegnap a Freelove-val kapcsolatban, annyira megértő ma a Speak And Spell-lel. Nézzük egy régebbi cikke fordítását:
 
""Könnyű a Speak & Spell-t gyenge albumnak lefesteni, és úgy tekinteni a Depeche Mode-ra, mintha az csak a Construction Time Again-nel jött igazán létre. Ezt csinálja a zenekar is, hát miért ne tennék ezt a rajongók is? Sokan úgy tekintenek rá, mint egy anomáliára; egy eldobható szintipop album könnyű dallamokkal, amelyeken csinos fiúk azt mondják, hogy menjünk, és nincs diszkó. Ezeknek az embereknek azt mondom, hogy hallgassák meg újra ezt a lemezt - a Speak & Spell sokkal, de sokkal több ennél.
Vessünk egy pillantást az 1981-es zenei körképre, amikor a Speak & Spell megjelent. Voltak forradalmi francia nemesnek, Dandy Highwayman-nek vagy sportosnak öltözött emberek szar öltönyökben és rosszul felvitt sminkben. Sokkal, de sokkal rosszabb, de voltak olyan tartánba öltözött pojácák, mint a Spandau Ballet. Oké, senki nem fogja azt állítani, hogy a Depeche Mode nem volt rosszul öltözve. Bárki, akinek van szeme, láthatja, hogy Dave-nek 1981-ben más fodrászra volt szüksége, és a Just Can't Get Enough videoklip öltöny/bőrszerkó kombóját tényleg mindannyian szeretnénk elfelejteni. Ahogy a videó "élő" része is mutatja, a Depeche kitűnt a társaik közül a bőr és a katonai stílusú ruházatával, annak ellenére, hogy ez mennyire nem tűnt odaillőnek, ha figyelembe vesszük a popos dalt, amire mimikáztak. Mindegy, a lényeg az, hogy a Depeche kiemelkedett azok közül a színvonal alatti ruhás-lovas zenekarok közül, amelyekkel a Depeche-t helytelenül egy kalap alá veszik. Ők mások voltak, mint a többi felsorolt banda. Ez az első pont.
 
A következő és legfontosabb dolog, amit figyelembe kell venni, a zene. A Depeche Mode már a kezdetektől fogva valami mást nyújtott, amit a Speak&Spell előtt megjelent Photographic Some Bizzare változata még jobban kihangsúlyoz. A popérzékenységet egy olyan elektronikus hangzással keverték, amely sokkal keményebb volt, mint bármelyik kortársuké, sok hatást merítettek a Kraftwerkből, a The Normalból, stb., de megtartották a fülbemászó dallamot. Míg a korszak más "szinti-klasszikusai" ígéretesek (például a To Cut A Long Story Short nyitó 8 üteme, amely az egyetlen 8 ütemnyi értékelhető zene, amit a Spandau Ballet valaha készített), nagyon kevés olyan album van ebből a korszakból, amely egyrészt tisztán elektronikus, másrészt kiállta az idő próbáját. A Speak & Spell mindkét kritériumnak megfelel.
 
Kezdjük a nyitó New Life című számmal. Az album megjelenésekor a New Life már jól ismert volt. A dal már kislemezként is jól szerepelt a slágerlistákon, és a zenekar első Top of The Pops fellépését eredményezte. Mint Vince dalszövegeinek többségénél, itt sem kell sok értelmet keresni, kivéve egy-egy sorát, de ez nem is számít egy ilyen tagadhatatlan minőségű dalnál. Szinte tánczenének is nevezhetnénk, tekintve a sebességet, amivel végigrepül, és gyönyörűen végződik egy Beatles-szerű 4 szólamú harmóniával. Tökéletes kezdése az albumnak. Az I Sometimes Wish I Was Dead (talán a korai jelei annak, hogy Vince milyen jól érezte magát a zenekarban) bukkan fel a következőkben, és ismét az elektronikát, egy elég erős basszusvonalat és gyönyörű harmóniákat ("Never say goodbye........but I don't know why") kever fantasztikusan. A 3. szám a Puppets, amely könnyen lehetett volna egy másik top tízes kislemez, és valójában az Egyesült Királyság televíziójában is előadták abban az időben, szóval talán valóban ez volt a szándék. Ismét el kell mondani: egy olyan albumhoz képest, amely első látásra egy szintipop album, ez egy elég sötét szám, mind zeneileg, mind szövegileg. Vince szövegeit a saját vagy egy barátja drogélményei befolyásolhatják. A Puppets tökéletes példa arra, hogy miért nem szabad ezt az albumot leírni, hiszen bár a zenekar a következő néhány évben sokféleképpen fejlődött, a Puppets a korai Depeche Mode munkásságának egyik alapköve egészen 1986-ig.
 
A Boys Say Go! a következő szám. Látszólag ez egy dal arról, hogy a srácokkal elmegyünk egy pár italra, és van némi huligános beütése, de ezzel nincs is semmi baj. A zenekar egészen a Black Celebration turnéig megtartotta ezt a számot a koncertsetlistben (valójában a Some Great Reward Touron nem volt - a ford.), ami sokat elmond arról, hogy mennyire jól működött élőben. Ismerek olyan embereket (vagy talán egy személyt - szia Niggels), akik szívesen látnák, ha visszatérne a koncerten eljátszott dalok közé, és miért is ne térne vissza? Úgyis ugranál rá.
 
A következő két dal számomra az album leggyengébb számai. A Nodisco zeneileg érdekes, de a dalszövegek csalódást okoznak. Mint az egész albumot, ezt is kifogástalanul producerkedte a zenekar és Daniel Miller, John Fryer és Eric Radcliffe hozzáértő közreműködésével. A stúdióban megformált és megalkotott hangok fenségesek, és néhányat leszámítva egyáltalán nem hangzanak elavultnak.
 
Az album legvitatottabb pillanata következik a Depeche Mode rajongók számára, a What's Your Name. Ahhoz képest, ez az írás védi az albumot, sőt könyörög, hogy adjatok neki még egy esélyt, azt kell mondanom, hogy ez egy rossz szám. A hangulatos, szinte kísérleti zenéhez képest, amit máshol találunk, ez egy szelet általános szintipop, ami a többi korabeli szemét közé illeszkedik. Az albumról nem hiányozna ez a szám, hogy így fogalmazzunk. Látványosan megment minket a hetes szám, a Photographic. A dal először a Some Bizzare albumon jelent meg, és ott egy olyan hajtós elektronikus szám volt, ami nagyjából tökéletes volt oda. Az albumváltozat azonban más, hosszabb és sötétebb, de még így is valami nagyon különleges. Mindenképpen illik a kor futurista címkéjéhez, és szövegileg szinte úgy hangzik, mintha mondjuk az 1930-as évekből íródott volna a jövő elektronikus világát elképzelve. Ettől függetlenül azt is mondhatnánk, hogy egy tiltott képeket készítő zaklató szemszögéből íródott, de én inkább az előbbi verziót részesítem előnyben. Ez egy lenyűgöző dal, és ismét bizonyítja, hogy a Depeche jóval társai felett áll.
 
Hogy Vince ne legyen lekörözve, Martin is közreműködik a következő két számban. A Tora! Tora! A Tora! egy darab electro-jóság, ami sokkal élesebb, mint Vince bármelyik száma, a szövegben csontvázakról és amerikaiakról szól, és mindez egy olyan egyedi számot alkot, ami semmi máshoz nem hasonlít, ami akkoriban mainstream volt. Ezt követi a Big Muff, egy instrumentális és "zengzetes" szám. A Sire, a zenekar amerikai lemezkiadója által akkoriban kiadott promóciós lapok a Big Muffról úgy beszéltek, mint egy "eurodisco" számról. Én nem egészen így írnám le, de ez akkoriban teljesen új volt számukra. Próbálj meg felkutatni néhány korai bootleg-felvételt, hogy meghallgasd, milyen jól szól a Big Muff élőben - nyers és fantasztikus. Vince ezután visszaszerzi a dalszerzői tollat az Any Second Now (Voices) esetében, Martin viszont átveszi az éneket. Ez egy gyönyörű szép dal, amely olyan érzetet kelt az emberben, mintha a magányos európai pályaudvarok füsttel körülvett peronjain állva gyászolná egy dédelgetett kapcsolat végét. Legalábbis valami ilyesmi. A zene tökéletesen illik a szöveghez és a dallamhoz, és az egész egyszerűen tökéletesen működik. Ha nem tetszik ez a dal, akkor tényleg nem próbálkozol eléggé.
 
Természetesen a Just Can't Get Enough-val fejezzük be, ahol a Depeche Mode azt mondta, hogy "Oké, csinálunk egy szintipop dalt, de ez sokkal jobb lesz, mint bármi, amit bárki más csinált", és nem tévedtek. Nagyon könnyű nem szeretni ezt a dalt, csak azért, mert mindig, amikor azt mondod valakinek, hogy Depeche-rajongó vagy, azt mondják: "Ó, igen... Tainted Love, ugye?" vagy "A 80-as évekbeli banda? Emlékszem rájuk" Ne törődj ezzel az érzéssel. Nyeld le mélyen magadba. A Just Can't Get Enough a legjobb szintipop-sláger. Ez minden, amit tudnod kell.
 
A Speak & Spell kritikája valójában eléggé zavarba ejtő. Oké, ez nem a Violator, a Songs of Faith And Devotion vagy a Black Celebration, de ez egy olyan zenekar hangja, amely valami újjal próbálkozik, miközben megpróbál más lenni és értékelni kell a puszta minőséget, amit produkálnak. Sokan joggal dicsérik a Dreaming of Me-t és az Ice Machine-t, de a Speak & Spell-t figyelmen kívül hagyják. Ezek mind ugyanannak a dolognak a részei, és együttesen mind megmutatják, hogy a Depeche Mode miért volt a korszak messze legjobb zenekara.
 
Ne feledjétek - a Speak & Spell nélkül nem lenne az a Depeche Mode, ami most van."
 

A celofánba csavart hattyú története

Valószínűleg bennetek is felmerült már az a kérdés, hogy mit keres a Speak And Spell borítóján egy celofánba csomagolt hattyú. A választ ezúttal is Vaughn George csatornáján találjuk, hiszen Vaughn jóbarátja Brian Griffin, aki az első 5 Depeche Mode album borítójának tervezője volt. Infók első kézből!
 

Vaughn George kiváló meglátásai a Speak And Spell-ről

Eleged van abból, hogy egy nem is zenész, nem is igazán zeneértő rajongó okoskodásait kell olvasnod a Speak And Spell-ről? Teljesen megértelek! Jöjjön egy zenész véleménye: az örökifjú Vaughn George!

Dreaming Of Me

Bizonyos korábbi Speak And Spell kiadásokon szerepelt a DREAMING OF ME is, azaz az első kislemeze az együttesnek. Amit én hallottam először Speak And Spell-t, azon is ez a dal szerepelt harmadik helyen, és az I Sometimes Wish I Was Dead meg nem szerepelt rajta; a 2006-os SACD kiadvány óta pedig furcsa módon utolsó dalként rátették a Just Can't Get Enough után a Dreaming Of Me-t, felülírva ezzel az eredeti kiadás sorrendjét. Noha ezzel a dallal már foglalkoztunk februárban, a kislemez megjelenésének időpontjában, egy bejegyzést megér Vince vájos, random dalszövegű alkotása :)
 

Just Can't Get Enough

Az Any Second Now után a JUST CAN'T GET ENOUGH, mint zárószám eléggé hidegzuhany, bár én nem tartozom azok közé, akik nem szeretik a dalt, sőt, szerintem később koncerteken megmutatta az erejét. Vince valószínűleg legnagyobb slágere (várom a felháborodott Erasure-fanok rohamait :D ) egy jókedvű, fiatalos, bizakodó, szerelmes dal, nagyjából a Boys Say Go! stílusában. Ugyanazt a verziót hallhatjuk, mint a klipben és a kislemezen. A dal csúcspontja a vége, főleg a "óóóóóóóóó" háttérvokál, ami aztán később az 1998 utáni koncerteken lett fő attrakció. Mindmáig az utolsó DM koncert is ezzel zárult...
 

Any Second Now

Az album utolsó előtti daláig kellett várni az album egyetlen lírai pillanatáig, amelyet már is Martin énekelt; ez tehát a dalszerző első olyan dala a DM-en belül, amelyet ő énekel: ez az ANY SECOND NOW! Dalszerző, de nem ennek a dalnak a szerzője: itt ugyanis a dalt és a zenét is Vince szerezte. A dal ártatlan, lebegő hangulata nagyon illik az alábbi videóhoz, noha a dalszöveg Vince 1981-es dalszövegeihez méltóan teljesen érthetetlen. A dal természetesen már korábban is megjelent, a Just Can't Get Enough kislemez B-oldalán, de ott instrumentális volt még (és más volt a dal felépítése is). Minden benne van ebben a dalban, ami a Speak And Spell-ben imádnivaló: saját hang alávokálozások, szépséges popos harmóniák, törékeny ártatlanság. A harmóniák mellett a Speak And Spell másik nagy erőssége a következetesen, versszakról versszakra bekúszó új effektek, valamint az, hogy az utolsó negyedére a dalnak teljesen új téma jön be. Ez ezúttal is megvan: a rövidke dal legvégén a "harangjátékos" lezárás az egész album legjobb pillanatai közé tartozik.
 

Big Muff

Az első két Depeche Mode lemezen szerepeltek még teljes értékű (értsd: nem átvezetésként szolgáló) instrumentális dalok is. A Speak And Spell-en ez a BIG MUFF címet viselte, ami magyarul elég viccesen hangzik, amúgy viszont egy torzítópedálról kapta a nevét. Ahogy az egy évvel későbbi Nothing To Fear-be, ebbe is mindent beleadott zeneileg Martin (mivel a Tora! Tora! Tora! mellett ez is az ő szerzeménye), kifejezetten dús hangszerelésűnek számít az alkotás az album nagy részéhez képest. Főleg a furcsa, random dobeffekt-hangok erősítik a a tágra nyílt szemű, "próbáljunk ki mindent a stúdióban" attitüdöt. Számomra a fődallam sajnos elég sekélyes és idegesítő, így én az említett hangszerelésbeli ügyességek ellenére nem igazán kedvelem ezt a dalt.
 

Tora! Tora! Tora!

A Photographic lehalkulásába nyugtalanító hangok szűrődnek be; majd elindul egy vészjósló basszusmenet, amire egy, az album többi számához képest jóval cizelláltabb dobalap. Ez az egyik Martin által írt szerzemény a lemezen: hangszerelésében is némiképp sötétebb (bár abszolút a Speak And Spell eszköztárából építkezik), dalszövegét tekintve pedig mindenképpen, hiszen a szám címe egy, a japánok Pearl Harbor elleni támadásánál használt kódszóra utal (jelentése egyébként: Tigris, Tigris, Tigris!). A háborús képekben dúskáló dalszöveg aztán később egy személyesebb, álomról szóló képpel keveredik. A kifejezetten emlékezetes refrén alatti hidegrázós, megintcsak Beach Boys-os (Good Vibrations) effektért is jár a kalaplengetés! És, ami imádnivaló a Speak And Spell-ben: minden versszakkal új effektre kerül a hangsúly, és még az instrumentális lezárásban (oké, félig instrumentális, hiszen Dave énekli azt, hogy "I played an american") is bejön egy új szintidallam. Az album egyik legjobb dala!
 

süti beállítások módosítása
Mobil