A HOLE TO FEED keletkezéstörténetét - szokatlan módon a Depeche Mode történetében - ismerjük: egy panaszos Hourglass-hangszerelésűnek induló ballada lett teljesen áthangszerelve az albumra. A Dave Gahan-Christian Eigner-Andrew Phillpott szerzőhármas által írt dal alapritmusa kissé szokatlan (azt írták róla az ismertetők, hogy "a modern elektronikát egyesíti egy táncparkett-robbantó és csontpörgető Bo Diddley-szerű ütemmel", amit én nem találtam meg a dalban, leszámítva azt, hogy Bo Diddley nevéhez fűződik a derékszögű gitár, amit már a SOTU alatt használtak az együttes tagjai és aztán a Delta Machine-on emelték be a végleg a megjelenésükbe), és a dal valahogy nem áll össze: a kemény zenei alap a refrénre teljesen megszűnik és helyette akusztikus gitáron hallhatunk egy kevéssé emlékezetes dallamot. A dal elejének dallama viszont annyira hasonlít a House Of The Rising Sun dallamára, hogy az elég elszomorító :( a dal aztán a turnén futotta ki igazán a formáját. Dave szövege nem rossz, de ettől még a furcsa szaggatottság megmarad. Igen kontraproduktív videót forgattak hozzá. Vaughn George és Dave McElroy (Almost Predictable Almost blog) szerint ez a Depeche Mode történelmének legrosszabb dala.
A Radio Edit azért itt is frappánsabb egy kicsit, és ehhez forgatták a Depeche Mode történelmének talán leginkább megosztó klipjét. A szomorúan nyalakodó embereket felvonultató videót nem könnyű végignézni, de nem könnyű nem belelátni a fogyasztás- és élvezetközpontú civilizációnk borotvaéles kritikáját sem.
A ma 15 éve megjelent Fragile Tension/Hole To Feed kislemez háromféle formátumban jelent meg (CD, vinyl és digital download), és mindegyiken egy kicsit más volt a tartalom. Kezdjük a CD változattal, ahol a Fragile Tension és a Hole To Feed rádióverziója után egy régi kedves ismerősünk tűnik fel. A PERFECT (ROGER SANCHEZ CLUB MIX) már egyszer megjelent a nyári Perfect promóciós kiadványon, ám itt lett nehezen hozzáférhető rajongói csemegéből mindenki számára könnyen elérhető remix. Nála nagyobb név nem nagyon volt ebben a korszakban, és tulajdonképpen hozza is azt a húzós, italo beütésű house-t, amit tőle várunk.
A következő mix a ma 15 éves Fragile Tension/Hole To Feed CD-n a COME BACK (SIXTOES REMIX) volt. A komolyzenét a könnyűzenével elegyítő formáció a Jezebel és a Peace után ezen a maxin - némi meglepetésre - a Peace maxin B-oldalán már "ellőtt" COME BACK című dalhoz készített egy gyönyörű remixet.
A következő mix a ma 15 éve boltokba kerülő Fragile Tension/Hole To Feed maxi CD-n a FRAGILE TENSION (LAIDBACK LUKE REMIX), A Fülöp-Szigetekről származó DJ egy elidegenítő, kemény, táncos és kissé túl hosszú verziót készített az eredeti alkotásból.
A következő mixünk a HOLE TO FEED (POPOF REMIX). Popof, azaz Alexandre Paounov tipikus példája annak, hogy mi egy tipikus módja annak, hogy valaki Depeche Mode kislemezre kerüljön: Serenity című dalát Martin beválogatott a koncerteket felvezető DJ szettbe, majd vélhetően - személyesen, vagy Daniel Miller által - lehetőséget adott neki egy Depeche Mode kiadványon való bemutatkozásra. Popof derekasan kivasalta a Hole To Feed egyenetlenségeit és egy elég egyenes vonalú techno alkotást kerekített Dave és produkciós csapata dalából.
Következő mixünk mára a FRAGILE TENSION (PETER BJORN AND JOHN REMIX), ami egy kifejezetten üdítő, friss átdolgozás az ekkortájt a Young Folks című "fütyülős" dalával hódító svéd triónak, akik ekkortájt a DM előzenekarai is voltak. Nemcsak a Remixes 2: 81-11 válogatásra került fel a dal, hanem még egy hangulatos videómontázs is készült hozzá, íme:
Az utolsó mix következik a ma 15 éves Fragile Tension/Hole To Feed CD-n - ezután a digitálisan letölthető kiadványokra és a vinylen megjelent mixekre térünk rá. Ez a mix a HOLE TO FEED (JOEBOT REMIX). Joe ‘Joebot’ Harbinson viszonylag előzmény nélkül került fel a kiadványra (se korábbi remixfelkérés, se nagy sláger, se underground státusz, se nem szerepelt Martin DJ szettekben), ám ez a Hole To Feed remixe meggyőzhetett valakit az együttes berkeiben (nyilván elsősorban Martinra, vagy Daniel Millerre gondolok), hogy 2 évvel később, a Remixes 2: 81-11 válogatáson már egy nagyobb falatot, az A Question Of Time-ot is remixelhesse. Hallgassuk most meg tehát Joebot belépőjét a Depeche Mode kiadványok világába: ez a Hole To Feed Joebot remix!
Térjünk át a ma 15 évvel ezelőtti Fragile Tension/Hole To Feed kislemez digitálisan letölthető remixeire! Elsőként ismét egy kedves ismerős bukkan elő a nyáron tárgyalt Perfect promóciós maxiról. A PERFECT (RALPHI & CRAIG CLUB REMIX) Ralphi Rosario és Craig J. Snider közös munkája, amely kellemesen idézi meg a kilencvenes évek nyarait.
A következő remix digitálisan is letölthető volt és vinylen is megjelent 15 éve: ez a FRAGILE TENSION (STEPHAN BODZIN REMIX). A német DJ már 2006-ban lerakta a névjegyét a DM univerzumában, mivel Oliver Huntemann-nal közösen készített egy kiváló, döngölős remixet az Everything Counts-ból, ami rá is került a The Best Of The Remixes lemezre. A Fragile Tension átdolgozás is szigorú négynegyed, de kevésbé lett emlékezetes alkotás.
A következő mix szintén vinylen is és digitális kiadványként is megjelent a ma 15 éves Fragile Tension/Hole To Feed dupla A oldalas kiadványról: ez a HOLE TO FEED (PAUL WOOLFORD'S EASYFUN ETHEREAL DISCO MIX). A brit DJ, Paul Woolford's egy elég kaotikus újragondolást készített a Sounds Of The Universe-korszak utolsó kislemezére: elektro, house, zaklatott szintifutamok, acides hangulat; a négynegyed nem annyira tudja összetartani a mixet.
A következő mixünk csak digitálisan volt letölthető, pedig talán a legjobb a ma 15 éves Fragile Tension/Hole To Feed dupla A oldalas kislemezen: ez a FRAGILE TENSION (SOLO LOVES PANORAMA REMIX). Az olasz DJ, Stefano Ritteri nyolcvanas éveket (meg kicsit talán Black Light Odyssey mixeit) megidéző munkája kiváló, táncos, jókedvű, és nagyon kellemes változatosság a sok agresszív technomix között.
A következő mix nemhogy csak digitálisan volt letölthető 15 éve, hanem kizárólag a iTunes-on volt elérhető. A PERFECT (RALPHI & JODY REMIX) persze már szerepelt az USA-ban megjelent Perfect promóciós maxin, de csak ekkor, 2009 decemberében vált széles(ebb) körben elérhetővé. Jody Den Broeder és Ralphi Rosario ezt a nyárias hangulatú mixet hozta a DM világába:
Most pedig nézzük a ma 15 éves Fragile Tension/Hole To Feed dupla A oldalas kiadvány vinylen megtalálható mixeit! Elsőként itt van egy igazi 80-as éveket idéző mix: a FRAGILE TENSION (KRIS MENACE'S 'LOVE ON LASERDISC' REMIX) a német DJ és producer, Kris Menace kiváló arányokkal ellátott, táncolható, remekül szóló mixe, ami némiképp a Black Light Odyssey arányérzékét juttathatja eszünkbe (igaz ez utóbbi sötétebb muzsika). Az egyik legjobb remix a jubiláló kiadványon!
Salamoni döntéssel a 2009 nyarán egyedülálló módon a vinyl kiadvány nélkül maradó Peace maxiról is felkerült két PEACE remix a Fragile Tension / Hole To Feed vinyl kiadványra. Ebből az első a PEACE (HERVÉ'S 'WAREHOUSE FREQUENCIES' REMIX), amely a brit DJ és producer, Joshua Harvey (azaz Hervé) munkája. Olyasmi érzetem van a remixet hallva, mintha a dal himnikusságát keverte volna a Playing The Angel korszak kemény, sötét, harsány remixhangzásával.
Az utolsó mix a 15 éves Fragile Tension/Hole To Feed 12'' vinylen a PEACE (SANDER VAN DOORN REMIX). A holland DJ, Sander Ketelaars mixe minimalista megközelítéssel kezdődik, majd himnikus hangvételűvé vált át, azaz elég jól kihasználja a dalban rejlő potenciált.
És végül az utolsó remixünk a sehová fel sem kerülő (csak promóciós maxin megjelenő) FRAGILE TENSION (KRIS MENACE'S UNIVERSE REMIX). Ez nem olyan jó, mint ugyanő Love On Laserdisc remixe, de azért a soksok formátum között akadt volna hely, ahová felfért volna... Kellemes nyolcvanas évekbeli diszkós hangulat!