Depeche Mode összes

Depeche Mode összes

In My Time Of Dying

2023. április 28. - Szigi.
A ma 20 éve megjelent Martin szólóalbum, a Counterfeit 2 az IN MY TIME OF DYING című dallal indul. Martin ezt nyilatkozta a dalról: "ez a dal igényelte a legkevesebb erőfeszítést. Leginkább azért, mert ez volt az első, amin dolgoztam, és a lelkesedésem még töretlen volt! [nevetés]. Alig két napot töltöttünk vele, miközben a többi számmal hónapokat és hónapokat töltöttünk".
 
Az In My Time Of Dying egy hagyományos gospes-blues dal, amelyet később többen is feldolgoztak. Martin: "Az 'In My Time Of Dying'-ot valószínűleg Bob Dylan első albumán hallottam először. Később felfedeztem ennek a számnak más változatait is, némelyik a '30-as évekből származik, de persze jól ismerem a Blind Willie Johnson és Led Zeppelin verzióit is. Szeretem az olyan dalokat, amelyek a halálról szólnak. Ez arról szól, hogy valaki haldoklik, és vigasztalást talál Jézusban, aki segít neki átmenni egyik állapotból a másikba. Tetszik az ötlet, hogy ez a szám szerepeljen az albumon, majd később megjelenik a 'Lost In The Stars', ami arról szól, hogy Isten elhagyott. Ez két különböző téma, és különböző pillanatokban rezonálnak rám."
 
A dal szuper-elektronikus hangszerelést kapott. A homályból előtörő hangokra Martin meglepően "közeli" éneke rezonál, majd a harmadik sortól bejön egy emelkedő szintibasszus, ami innentől végigkíséri a dalt. A harmadik versszaktól egy új elektronikus dob érkezik, amely kicsit kirántja a hangulatból a dalt, de így is azzal a sejtelmességgel ér véget az alkotás, ahogy indult. Az egész Counterfeit 2-re jellemző visszafojtott, Exciter-re emlékeztető elektronikus hangzás talán ezt a dalt fémjelzi a legjobban. (Martin: "Ennek a dalnak az összes verzióját, amit találtam, főleg a régieket, mind gitáron játszották. Engem az érdekelt, hogy szétszedjem.")
 

20 éves a Counterfeit 2!

Máris következik az újabb kétnapos bejegyzésáradat: ma 20 éve jelent meg ugyanis Martin Gore második szólólemeze, a COUNTERFEIT 2! Ezzel a korszakkal fogunk most foglalkozni 2 napig, nem feledve a feldolgozáslemez eredeti alkotásait sem.
 
Martin elmondása szerint viszonylag hamar elkészült a lemez: "A gondolat, hogy végül mégis folytatni fogom a 'Counterfeit' sorozatot, valamikor az 'Exciter' periódus végén fogalmazódott meg bennem. Tudtam, Dave tervezi, hogy stúdióba vonul és rögzít egy szóló albumot és így lesz egy kis időm nekem is saját magammal foglalkozni, hisz ez azt jelentette, hogy nem sok minden történik majd az együttes körül. A 'Counterfeit' sorozat tulajdonképpen 14 évvel ezelőtt vette kezdetét hasonló okból kifolyólag... Egyszóval elkezdtem gondolkozni a lehetséges számokon és a lehetséges közreműködőkön. A munka tulajdonképpen igazán csak 2003 januárjában vette kezdetét. "
 
És miért pont feldolgozáslemez újra? Martin: "Szimpatikus ötlet, ha valaki feldolgozás albumot készít. Érdekes kifejezése ez annak, hogy tulajdonképpen milyen zenék, illetve előadók motiváltak személy szerint engem. Hogy kiknek szólt egy ilyen album? Rajongóknak, illetve mindazoknak, akiket érdekel az a zene, amit én készítek. Gyermekkoromban nagyon szerettem azt a Brian Ferry feldolgozás albumot, amely akkoriban jelent meg. Azt hiszem azon túl, hogy inspirált, még a szemem is felnyitotta és ez volt benne az igazán nagyszerű. Egy csomó olyan dalt is meghallgattam, amelynek igazából nem is tudtam, hogy eredetileg ki az előadója. Ezeket az előadókat, illetve a lemezeiket csak ezek után fedeztem fel. Mondhatni formálta a zenei ízlésemet. Akkoriban 14 éves lehettem, azt hiszem."
 
A felvételi folyamatról ezt árulta el Martin: "Egy feldolgozás album megvalósítása alapvetően egyszerűnek tűnhet. Kiválasztani néhány számot, felvenni saját ízlés szerint és kész. A baj csak az, hogy én nem igazán szeretek egyszerű, vagyis az eredetihez teljesen hasonló feldolgozásokat készíteni. Számomra ez csak úgy működik, ha megpróbálom újra kitalálni/feltalálni a dalt, és elvinni valamilyen tökéletesen más irányba. Ez természetesen sok munkával jár, hiszen közben azt is szeretem, ha a dal igazi értéke/hangulata a feldolgozásban tovább él. Ezt persze nem mindig könnyű megvalósítani. Nem egy esetben sok-sok kísérletezéssel jár. Sőt, néha eredménytelen kísérletezéssel jár. Van, amikor az ember 3-4 hetet is eltölt egyetlen dal, egyetlen lehetséges változatának a kivitelezésével és a végén visszajut oda, ahonnan elindult. A munkafolyamatban Andrew Phillpott és Paul Freegard volt a segítségemre. Andrew volt a legutóbbi két depeche turné programozója, Paul pedig általában a számok előkészítésében segédkezik, mint ahogy azt az 'Exciter'-nál is tette. Andrew általában egyedül dolgozik, míg Paul és én együtt dolgozunk. Néha az is megesik, hogy mindannyian más-más dalon dolgoztunk. A felvételi folyamat úgy zajlik, hogy először megpróbáljuk lemezteleníteni az eredeti dalokat. Kivesézzük őket, majd különböző irányba elkezdjük alakítgatni azokat. A folyamat nem egyszer hosszú és felesleges időt igényel, de a végén valahogy mindig megtaláljuk a számunkra tetsző megoldást. Az előbb említett két ember segédkezett az album elkészítésében, így tulajdonképpen mindhárman játszunk az albumon. A felvételek az otthoni stúdióba készültek. Itt csak egy amolyan picike stúdióra kell gondolni, nem egy hatalmas igazi, vérbeli stúdióra. Épphogy csak egy kis otthoni valami, berendezve az egyik szobában. Szeretek otthon dolgozni, mert így megvan az érzése az embernek, hogy tud családi életet élni. Teljesen más dolog otthon készíteni egy albumot, mint mondjuk bevonulni 7-8 hónapra egy távoli stúdióba és hosszú, idegesítő munkaórákat tölteni valahol. Ha ezt tettem volna, egy jó fél évig megint nem láttam volna a családomat."
 
Az album hangulatáról ezt mondta Martin: "Általában véve azt kell, mondjam, hogy az albumon szereplő dalok többségének az alaphangulata borongós. De tulajdonképpen ez nem meglepő, hiszen valahogy mindig is borongós, mélabús dalok jönnek ki a kezeim közül. Valahogy számomra ezt az életérzést van értelme ábrázolni... olyan mintha csak ettől működnének számomra a dolgok...soha életemben nem rajongtam a túlzottan örömteli, boldog dalokért.
 
A dalok kiválasztásáról ezt mondta Martin: "Nos, nyilvánvalóan több ezer olyan dal van, amit szeretek, de meglepett, hogy valójában milyen kevés került fel a listára, amit erre a lemezre szerettem volna feldolgozni. Nem is tudom, azt hiszem, inkább azokat a dalokat szeretem, amelyek nagyon érzelmesek, valahogy érzelmileg megragadnak bennem egy akkordot, és ezt nem igazán tudom megmagyarázni, de azt hiszem, valahogy ez ad nekik egy fonalat, még akkor is, ha nagyon különböző területekről származnak. "
 
És hogy melyik Martin kedvenc dala a lemezről? "Vicces módon, azt hiszem, a kedvencem a Lost In The Stars, és ez az egyetlen dal az albumon, ami hagyományosabb - csak zongora, vonósok és ének. Egyszerűen azért, mert nem tudtam, hogyan értelmezhetném másképp azt a dalt. Nem hiszem, hogy bármilyen elektronikus módon működött volna, de ez volt az első dal a listámon, és tudtam, hogy valahogy bele kell illesztenem az albumba."
 
Itt a Counterfeit 2 playlistje: Nektek mi a kedvenc dalotok róla?
 

Walking In My Shoes, 2023, BBC Concert Orchestra

A kétnapos Walking In My Shoes bejegyzéssorozatot a "friss, ropogós" BBC Concert Orchestra fellépéssel zárom. A dal ezen változata természetesen kevésbé harapós, mint a koncertverzió, de a vonósok kifejezetten jól állnak a szám második felében. Ezzel búcsúzunk a Walking In My Shoes-tól, hogy holnap újabb kétnapos bejegyzésáradat következzen egy másik jubiláló lemez kapcsán ;)
 

Walking In My Shoes, 2023

"Well well well, here we are again! GOOD EVENING SACRAMENTO!" - köszöntötte a közönséget bő Dave 1 hónapja, a Memento Mori Tour nyitányán, Sacramentoban, "mintha mi sem történt volna". A több, mint 4 év után újra színpadra álló zenekar természetesen az idei turnén is játssza a tegnap 30 éve megjelenő Walking In My Shoes-t, ezúttal is a setlist első "régi" dalaként. Ezúttal is a Global Spirit Touros változat hallható, a Random Carpet mix hangjaival, igaz azok kicsit más ütemben csendülnek most fel, nehezebb lesz rá énekelni a 2017-2018-ból megszokott "tüpptürüpptürüpp"-öt. Feltűnően rövidebb a dal végén a dobos lezárás, és a közönségénekeltetés - lesz ez még így sem nyáron Európában :)
 

Walking In My Shoes, 2017-2018

A Global Spirit Touron ismét minden egyes koncerten volt Walking In My Shoes, ráadásul ezúttal szokatlan helyen, a ráadás második dalaként csendült fel a dal. Ez már tényleg egy igazi "rockszörnyes" változat, a Live Spirits albumon 8 és fél percig tart! A változat jellegzetessége, hogy a mix elején és végén a Random Carpet mix emelkedő dallama van benne, ami a turnén egy idő után boldog "töptöröpptöröpp töptöröpptöröpp" éneklésre sarkallta a közönséget. A verzió lezárása őrületes, és egyben már egyértelműen "rockzenekaros": Christian dobszólója után visszatér a "Random Carpet" rész és a közönség jól hallható éneke, de ekkor még bő 2 perc van a változatból. Christian rengeteg lábdobot és cint használva teszi le a dal végét, miközben a szintetizátor és a közönség tovább énekli a dallamot. Ez a jammelés aztán percekig eltart... Berlin helyett mi most nézzük a szívünkhöz talán közelebb álló verziót, Sopronból:
 

Walking In My Shoes, Dave&Soulsavers, 2015

Újabb bizonyíték arra, hogy a zenekar tagjai mennyire kedvelik a tegnap 30 éves Walking In My Shoes-t, hogy Dave a második szólóturnéjára, a 2015-ös Soulsavers-szel közös Angels&Ghosts Tour-ra is beválogatta a dalt: ez zárta a fellépéseket. Érdekes látni és hallani, hogy az ízig-vérig zenészek mennyi tisztelettel játsszák a DM klasszikusát! Vannak ismét vokalistahölgyek, van finom és laza basszusjáték, zongora - és fura módon valahogy hiányzik az erősebb dob, legalábbis nekem. Így is remek verzióról van persze szó. Los Angelesből nézzük meg a dal felvételét:
 

Walking In My Shoes, 2013-2014

A Walking In My Shoes 2013-ban, a Delta Machine Touron is a setlist része maradt, noha ezen a turnén történt meg egyetlen egyszer az a történelmi esemény, hogy a Depeche Mode nem játszotta a dalt: 2013 május 29.-én, a második londoni fellépésen egyszerűen az In Your Room-ot játszották helyette és később sem pótolták a koncert során. A későbbi "dupla fellépéseken" szóba sem került már, hogy kimaradjon a dal... A Walking In My Shoes Delta Machine Touros változata számomra egyfajta újjászületése volt a dalnak: új kezdés, még erőteljesebb dobok, új effektek - ez már tényleg egy "rock-monster" változat! Ez az austini fellépés, de például a Live In Berlin CD-n kifejezetten nagyon jól szólal meg a SOFAD klasszikusa.
 

Walking In My Shoes, 2010-2011, Alan

Még Alan Wilder és Paul Kendall, azaz a Recoil és a Selected Tour is felmutatott egy kis Walking In My Shoes-t! A 2010-2011-es menetelés tavaszi szakaszán (pl. Diesel Club) még nem játszották a Songs Of Faith And Devotion klasszikusát, de az őszi-téli, illetve 2011-es időszakban már igen (pl. Szikra Mozi). A Walking In My Shoes itt össze volt mixelve Alan szólóprojektjének egyik emblematikus dalával, a Jezebel-lel. A SOFAD-dalból hallhatóan a Grungy Gonads mix szól. Érdekes egyveleg!
 

Walking In My Shoes 2009-2010

A Tour Of The Universe sem múlthatott el Walking In My Shoes nélkül. Ekkor került előre a setlistben a dal, a bevezető új dalok után ez az első "régi", és ez azóta is így van, a Global Spirit Tour kivételével. Ez a verzió is alig tér el a korábban játszottaktól, talán kicsit korábban indul a basszusrész, illetve a második versszak alatt ismét kicsit hangsúlyosabb a gitárjáték. A Live In Barcelona DVD-n így szólt a dalt, Anton hollós kivetítésével:
 

Walking In My Shoes, 2005-2006

A Touring The Angelen is végig a setlistben maradt a Walking In My Shoes, ismét nagyjából a koncertek egyharmadánál. Ez a változat ugyanaz volt, mint az Exciter Touros verzió. A dal végi dobolós résznél ekkor kezdődött Dave "CHRISTIAN!" felkiáltása. A Rock Am Ring fellépésről nézzük a dalt:
 

süti beállítások módosítása
Mobil