Depeche Mode összes

Depeche Mode összes

Akcióban a Szutykos Ivarmirigyek!

2023. április 26. - Szigi.
Nem tudom, hogy a Walking In My Shoes trip-hopos, rockos mixei mennyire arattak sikert 1993-ban, de most az egyik legnépszerűbb mixcsokornak számít a DM diszkográfiájában. Az első mindjárt a WALKING IN MY SHOES (GRUNGY GONADS MIX), amelyet Jonny Dollar (aki a Massive Attack legendás Blue Lines című lemezéne a producere volt) készített az ekkortájt első lemezére készülő Portishead-del. A "Szutykos Ivarmirigyek" mix ragyogó munka: egyrészt valóban koszos, dögös hangzású, másrészt tényleg némiképp "grunge-os" is, ám leginkább a Massive Attack és a Portishead kissé szaggatott trip-hop hangzása dominál benne. A dobalapja állítólag a Mountain 1972-es Long Red című felvételből származik (lehetséges, bár az egy sokkal lágyabb dal), és szerepel benne egy rövid vonósrész is, amelyet aztán azóta is minden egyes koncertverzióban hallunk, és ami Ennio Morricone In Chiesa című alkotásából lett kivágva, a Grand Slam (olaszul Ad ogni costo) című 1967-es filmből. A Walking In My Shoes mindenkori koncertfelvételei elég sokmindent importáltak ebből a változatos, húzós mixből.
 

My Joy: a Walking In My Shoes B-oldalasa

Agresszív kezdés, gyomormozgató basszusok, sejtelmes hangok, sóhajok, majd Dave elkezdi az éneket - aztán a "you move me" sorra bejön egy agresszív dob, és indul az őrület! A Walking In My Shoes B-oldalas dala a MY JOY, az egyetlen teljes értékű, korábban fel nem használt B-oldalas a Songs Of Faith And Devotion érában. A dal hangszerelése kicsit olyan, mintha az összes albumkészítés során fel nem használt effektet belezsúfolták volna ebbe a "mindent bele" alkotásba; van itt gitárszóló, kőkemény dobok, szigorú basszus, vonósok, és még ezer és ezerféle effekt... A dalszöveg témája pedig a már a lemezen is többször előkerülő, türelmetlen, kéjsóvár testiség! Jonathan Miller: Stripped című könyvének tanulsága szerint ez a dal eredetileg a nagylemezre készült (pont, mint a Happiest Girl), ám aztán lehagyták volna, mert nem tartották elég erősnek. A Walking In My Shoes Wikipedia oldala az I Feel You-hoz hasonlítja a dalt - van benne valami, viszont itt még jobban érződik valami fékjevesztett, agresszív, koszos, grunge-os slendriánság - B-oldalas színfoltnak tökéletes! A dalhoz valamiért később az It's No Good Exciter Touros kivetítőjét hegesztette valaki hozzá - fura módon nem áll rosszul ez sem a My Joy-nak! Így tehát mi is megnézhetjük, hogy kap kosarat Dave a dögös pincérnőtől
 

30 éves a Walking In My Shoes!

Kétnapos bejegyzéscúnami következik: ma 30 éve jelent meg ugyanis a Depeche Mode egyik legemblematikusabb, és szerintem egyik legjobb kislemeze, a WALKING IN MY SHOES!
 
Az albumváltozatról már hosszasan áradoztam a Songs Of Faith And Devotion megjelenése kapcsán. A klip-és kislemezverzió valamivel rövidebb, és pont a dal gyönyörű levezetéséből csíptek le egy szakaszt. Ezenfelül plusz gitárok vannak ebben a változatban, valamint mintha a versszakok alatti kísérteties zenei háttér is erősebb lenne. Természetesen erősebben ki van hangsúlyozva az éneksáv is, valamint a Wikipedia szerint a dobok is erőteljesebbek - én ez utóbbit nem hallom. Ami megmaradt: a dal már-már meglepően költői és hosszadalmas szövege, ami mintha egy bíróság előtti védőbeszéd lenne, a rendkívül rétegzett, szövetszerű zenei hangzás és a végtelenül panaszos, szívet tépő énekstílus. Szerencsére a bridge-nél megmaradtak az albumverzió vonósszerű hangjai, amelyek elkísérik a dalt a refrénbe is. Megmaradt a legkedvesebb részem is, amikor az utolsó refrén előtt Dave Martin nélkül énekli azt, hogy "try walking in my shoes, try walking in my shoes..." És természetesen megmaradt a DM történetének számomra legkáprázatosabb szintiszólója is, amelyet a dal végén "síró" gitárok kísérnek.
 
Martin ezt nyilatkozta a dalról: "Ha mindenképpen választanom kellene, akkor azt mondanám, hogy számomra a Walking In My Shoes minden idők legjobb Depeche Mode száma - a kedvenc számom! Véleményem szerint fantasztikus melódia... a mondanivaló és az egész zenei felépítés tökéletesen passzol. A hangszerelés is érdekes."
 
Alan ezt nyilatkozta: " Számunkra szokatlan módszerrel, azaz közös jammeléssel készült. Martin gitározott, én basszusgitároztam, és egy ritmusgépet futtattunk - ez csak azért volt, hogy kialakuljon a szám alapérzéke -, és sok próbálgatás után a refrén basszusvonala és gitármintája a helyére került. Ettől a ponttól kezdve Flood és én elkezdtük felépíteni a különböző dobloopokat, a vonós hangszereléseket, a fő riffet (amely egy zongorát és egy csembalót kombinált össze egy torzított gitárerősítőn keresztül*) és az összes többi apróságot. Ezzel szemben a versszakok basszusgitár-játéka sokkal problémásabb volt, és valójában csak az utolsó pillanatban íródott meg." (*=ezt Steve Lyon nemrég megcáfolta Vaughn George műsorában, szerinte csak zongoráról van szó, amelyet egy rosszul működő walkmannel vettek fel).
 
A dal a 14. helyezést érte el a brit lemezlistán, ami a 4 SOFAD kislemez közül a leggyengébbnek számít, de még így is elfogadhatónak számít, főleg például a Music For The Masses-időszak helyezéseihez képest.
 
A dalhoz egy művészi klipet forgattak, Anton Corbijn rendezésében, amelynek sötét, groteszk látványvilágát felismerhetően Hieronymus Bosch és Pieter Bruegel the Elder festményei ihlették.
 
A második versszak elején egy felvétel látható Martinról, Andyről és Alanről, meztelen nőkkel az ölükben. Ezt az amerikai MTV-verzióból eltávolították, és a három tagot a klip korábbi részéből származó felvételekkel helyettesítették. A vágatlan változat megtalálható a The Videos 86-98, Devotional, The Best Of, Volume 1 és Video Singles Collection DVD-ken.
 
Nézzük, Martinnak mi volt a véleménye a klipről, a Video Singles Collection DVD audiokommentár-szekciójában: "Igazán szeretem ezt a klipet. Talán említettem, hogy Anton Corbijn jellemzően nem készít számunkra részletekbe menő forgatókönyvet. Megoszt természetesen néhány részletet, de abból csak sejthető, hogy milyen lesz a végeredmény. Ekkor és ott annyit tudtuk, hogy alapvetően Hieronymus Bosch látvány világára épít ezúttal. Persze egészen addig, amíg a setbe nem léptünk be, ahol megpillantottuk a kosztümös statisztákat, gyakorlatilag fogalmunk sem volt, hogyan fog mindez kinézni. Igazából talán még azzal sem voltunk előzetesen tisztába, hogy milyen szerepek várnak ránk, mint például az üvegnek nyomott arcok. Anton régóta élvezi a feltétlen bizalmunkat, és ez a kezdetek óta így van. A Corbijn-időszak előtt gyakorlatilag nem bíztunk senkiben, nyilván nem ok nélkül. Emlékeim szerint a legelső klip, amely kellemes meglepést okozott, a 'Stripped' volt. Peter Care rendezte. A korai videókban elég puhánynak néztünk ki, és talán ez volt az első eset, hogy ez egy kicsit megváltozott. Nem mondom, hogy ultra kemények lettünk, de azért enyhített valamit a puhány imázson az, hogy effektíve autókat törtünk a klipben, haha! Egy fokkal jobb, mint láncra verve gurulni a földön, teljes sminkben és rúzzsal a szánkon ('Master And Servant'), haha! Anton 1986-ban, a 'Black Celebration' album kiadását követően kezdett el velünk dolgozni. Az 'A Question Of Time' klip volt az első közös munkánk. A 'Black Celebration' album sok szempontból forduló pont volt a karrierünkben. Elképzelhető, hogy ha a 'Some Great Reward' lemezhez hasonló új albummal rukkolunk elő, akkor Anton Corbijn soha nem kezd el velünk dolgozni. Jó időzítéssel egybe esett az, hogy mi magunk is komolyodtunk és előnyünkre változtunk, azzal hogy elkezdtünk Antonnal dolgozni. Anton 1986 előtt még nem a videóklipjeiről volt híres, hiszen talán ha egy párat forgatott mielőtt elkezdtünk ezen a fronton együtt dolgozni. Sokan tudják azt is, hogy igazából azért vállalta el az 'A Question Of Time' klipet, mert éppen Amerikában turnéztunk, és ott kellett forgatni a videót. Valamiért szeretett volna Amerikában forgatni, így kapóra jött neki a lehetőség. Ki tudja, mi lett volna, ha épp nem ott turnézunk akkor - talán sohasem találunk egymásra. Akkor most itt ülnénk és hosszú órákon keresztül csak rosszabbnál rosszabb klipeket néznénk, haha! Az 'In Your Room' klip turné közben forgott, de talán a 'Walking In My Shoes' még a turné kezdete előtt lett felvéve. Erre azért emlékszem pontosan, mert az 'In Your Room' forgatási napján elfelejtettem enni, este pedig egy bárban kötöttünk ki. Másnap persze hidegrázást és rohamot kaptam valahol, így aztán biztosan emlékszem, hogy ez a turnén történt, haha. Ez a klip viszont még a turné kezdete előtt készült, ha jól emlékszem, talán Londonban. Hatalmas stúdió set volt, talán a legnagyobb; az 'In Your Room' set ennél kisebb lett végül. Az ötlet, a megvalósítás mindenképpen a 'Walking In My Shoes' esetében volt a leggrandiózusabb az életünkben." (Martin szavai a HDMFC honlapjáról származnak).
 
Íme az említett klip (ez a meztelen nős változat):
 

Még egy Jimmy Kimmel fellépés, ráadásul kerek jubileummal

Mára is jutott egy Jimmy Kimmel fellépés jubileuma: éppen 10 éve a Delta Machine albumukat népszerűsítette a Depeche Mode a legendás showműsorban. Az interjú mellé koncert is társult, ahol 3 akkor új dalt (Soothe My Soul, Heaven, Should Be Higher) és 2 koncertklasszist (Enjoy The Silence, Personal Jesus) játszott a zenekar.
 

Az első teljes koncertfelvétel Martin 20 évvel ezelőtti szólóturnéjáról

Ma 20 éve Kölben lépett fel Martin, a szólóturnéja (A Night With Martin L. Gore) második fellépéseként. Erről van teljes koncertfelvételünk!
 

Szívszorító Jimmy Kimmel-fellépés

Egy kis koncerthangulat estére: ma 14 éve lépett fel a Jimmy Kimmel Show-ban a Depeche Mode, hogy a Sounds Of The Universe albumukat népszerűsítsék West Hollywood utcáin. (egy személyes megjegyzés: a látszólag nem túl jókedvű Dave-et elnézve nem tudok nem arra gondolni, hogy ekkortájt már bújkált benne a betegség, ami aztán a turné elejét romba is döntötte...) A hétszámos fellépésből következzék most a Wrong és a Personal Jesus.
 

20 éve indult Martin szólóturnéja!

Ma 20 éve indult Martin első, és mindmáig egyetlen szólóturnéja, amely az 'A Night With Martin L. Gore' nevet viselte. Az énekes-zeneszerzőnek ez a nyolcállomásos turnéja a (egyébként csak április 28.-án megjelenő) második szólólemezének, a Counterfeit2-nek a népszerűsítését szolgálta. A turné Stockholmban indult, ennek az évfordulóját ünnepeljük most. Martin mellett Peter Gordeno és Andrew Phillpott állt még színpadra. A DM Live Wikin persze tölthető és hallgatható a koncert.

A turné során eljátszott a Counterfeit 2 11 dalából hetet; az 1989-es Counterfeit EP-ről csak egyet (a DM koncertekről ismert, épp a napokban, az 1988-as Japán turné kapcsán emlegetett Never Turn Your Back On Mother Earth maradt a dalcsokor tagja), játszotta az 1995-ös Leonard Cohen feldolgozást, a Coming Back To You-t, de a koncert igazi meglepetését a Depeche Mode dalok jelentették. Volt persze az elmaradhatatlan Walking In My Shoes, az In Your Room, és az Enjoy The Silence (valamint néhányszor Condemnation) valamint az ekkortájt kisebb meglepetéssel ható A Question Of Lust: ezek mellé viszont igazi rajongókedvenceket választott az a koncertdalok közé Martin. Itt kezdődött a Shake The Disease legújabbkori diadalmenete: a koncerteket záró 1985-ös klasszikus aztán a Depeche Mode koncertek gyakori szereplője lett (főleg a Touring The Angel és a Delta Machine Tour alkalmával). Az Only When I Lose Myself is kellemes meglepetés volt (ez később volt a Delta Machine Touron is néhány alkalommal), ám az igazi meglepetést azok a dalok jelentették, amik még Depeche Mode koncerten is egyáltalán nem, vagy alig néhányszor szerepeltek. A Sweetest Perfection, a The Love Thieves vagy a Surrender mindegyik estén szerepeltetése igazi csemegét jelentett a rajongók számára!

Összességében egy izgalmas, emlékezetes időszak volt ez, amelyet többek között Martin csak erre az időszakra jellemző hosszú, kiegyesített haja tett emblematikussá. Az énekes ekkortájt kifejezetten jó kapcsolatot alakított ki a The Hungarian Depeche Mode Fan Club vezetőségének néhány tagjával, minden bizonnyal nekik köszönhető az, hogy Martin 2003-ban személyesen mondott köszönetet a magyarországi rajongóinak. Íme a rövid videó:

Továbbra is Japánban: 1988, Tokio, első este

Továbbra is Japánban maradunk: ma 35 éve Tokioban lépett fel a Depeche Mode. A dupla koncert első estéjén szintén a Never Turn Your Back On Mother Earth hangzott el Martin előadásában. Érdekesség, hogy a turné ezen szakaszán már nem is játszották a People Are People című dalt, helyette a Master And Servant csendült fel a Pleasure, Little Treasure után. A Master And Servant című dal helyét pedig a ráadásban a turné cseredala foglalta el - bizonyos Just Can't Get Enough... A második estére aztán visszatért a People Are People, és a turné során itt először játszották el a Somebody-t, ami aztán később a 101 filmben akár úgy is tűnhetett, hogy végig volt a turnén... egyben ez az említett második este volt az egyetlen DM koncert, amelyen mindkét Some Great Rewardon Martin által énekelt dal volt (Somebody, It Doesn't Matter). Íme a teljes koncertfelvétel az első tokioi estéről, 1988 április 21.-ről: a letöltős DM Live Wiki linket pedig talán már mondani sem kell, sőt ilyenünk a második estéről is van.
 

süti beállítások módosítása
Mobil