Depeche Mode összes

Depeche Mode összes

Bono megindító szavai a Walking In My Shoes-ról

2023. április 26. - Szigi.
A Walking In My Shoes-t a U2 énekese, Bono is beválogatta a "60 dal, ami megváltoztatta az életemet" playlistjére. A frontember szívhez szóló szavakkal emlékezett meg a dalról. Jellegzetesen terjengős, rajongástól átitatott szavait megpróbálom visszaadni:
"Kedves Andy, Martin, Dave és Alan
Ez egy mélyen megindító és mélyen ható dal, főleg, ha már megtettél 1-2 mérföldet a sötét és furcsa személyes utadon... Itt nincs kettősség a szombat esti buli és a vasárnap reggeli józanodás között.
Egy teljesen egyedülálló, igazi európai elektronikus fúzió ez a blues-zal és a gospel-lel, ahol a dal szereplője az ellentmondást őszintén felvállalja és a puszta tényeket feltárja... ki előtt?
Isten előtt?
Előtted?
Előttem?
Az Énekes előtt?
Számomra olyan ez a dal, mint egy zsoltár... vagy olyasmi, mint Richard Aschcroft: Urban Hymns című lemezéről egy dal...
Egy fémes kiütés, amit egy könyörgő ének visz be...
Egy nyers és gyönyörű vallomás a gyógyulás és az együttérzés szükségességéről. És persze érszem benne Flood-ot, érzem Spike-ot, dicsőséges honfitársaitokat ebben a szuperszonikus szárnyalásban.
A rajongótok,
Bono"
bono_dm_wims_1.jpg

David McElroy írása a 30 éves Walking In My Shoes kislemezről

David McElroy a Walking In My Shoes-ról is kiválót írt az Almost Predictable Almost blogon. A jópofáskodó, The Meaning Of Love-ot idéző kezdést kivételesen kihagyom (később eleget élcelődik a Hole To Feed-en úgyis), de amúgy itt a cikkjének a fordítása:
 
"A Walking In My Shoes, azaz BONG22, a Songs Of Faith And Devotion második kislemeze volt, és 1993. április 26-án jelent meg. Sokak számára már az album egyik csúcspontja volt, és ez a dal sok Depeche Mode-rajongónak régóta a kedvence. Az angol zenei sajtó azonban a szokásos formáját hozta.
 
NME: „Kis könyvecskének álcázott kislemez egy csomó ostoba, videókból kivett képpel. Leginkább az ellenállhatatlanul hangulatos Songs Of Faith And Devotion album részeként élvezhető, nem pedig ebben a formában, mivel kislemeznek nem elég kimagasló. Mindenesetre hátborzongató és erőteljes.”
 
Melody Maker: „Ugyan már, srácok! Mindnyájan láttuk az Enjoy The Silence videóját egy pár éve, amin a láthatóan megtébolyodott Dave Gahan Knut királyt játszotta. Mostanra nyilvánvalóan teljesen becsavarodott, és be kellett zárni. De tényleg azt hittétek, hogy nem fogjuk észrevenni, ha a Zodiac Mindwarp-pal helyettesítitek? Hogy ne ítéljük meg túl keményen, Dave/Zod azt hozza fel mentségül, milyen elképzelhetetlenül nehéz a fiatalok és ízlésficamban szenvedők nemzetközi popsztárjának és szexszimbólumának élete. A hajléktalanok szíve most biztosan megszakad.”
 
Nekem azt tanították, hogy ha nem tudok szépet mondani, akkor egyáltalán ne mondjak semmit, úgyhogy nem fogom kommentálni ezt az őrültséget.
 
Mint legutóbb láttuk, az egész Songs Of Faith And Devotion korszakban csak egy stúdióbeli promóciós megjelenés volt, így nincs Top Of The Pops megjelenés, amit itt boncolgathatnánk. Bónuszként élvezzük tehát a dal 2009-es előadását a Later....With Jools Holland című műsorban, amely egyedülálló, mivel Martin és Andy túl elfoglalt volt ahhoz, hogy a tévében lépjen fel, így Dame Barbara Cartland és Elton John helyettesítette őket egyetlen estére...
 
A kislemez volt az egyetlen a négy Songs Of Faith And Devotion kislemez közül, amely nem jutott be a brit Top 10-be, annak ellenére, hogy vitathatatlanul a legjobb volt a négyből. A 22. helyen lépett a slágerlistákra, a 14. helyig emelkedett, majd visszaesett, először a 41. helyre, majd még az Úr is elpirult, amikor egyenesen a 61. helyre zuhant, hogy aztán ezt követően a slágerlisták utáni sötétségbe zuhanjon. Gyenge szereplés egy hatalmas daltól.
 
És hogy milyen hatalmas dal ez, azt az is bizonyítja, hogy a Walking In My Shoes 1993 óta a Depeche Mode koncertjeinek egyik alapdarabja, és azóta 786 alkalommal játszotta a zenekar minden turnéján. A pedánsok kedvéért, akik a ceruzájukat hegyezik, az Ultra partik kivételével. Tudom, hogy azok valójában nem voltak turnék, de valamelyikőtök mindig rámutat valami hasonlóra, így minden lehetőséget le kell fednem. Ez nem könnyű, tudjátok meg. Rohadt Depeche Mode rajongók. (David még így is téved, mivel egyetlen koncerten, a 2013 május 29.-ei londoni fellépésen nem játszották a Walking In My Shoest - a ford.). Tudom, hogy unalmas, de a Devotional-verzió még mindig a kedvencem. Ez egy kimagasló változata a dalnak egy mentális videóval, amelyet a mentális színpadkép mentális képernyőin játszanak le. Dicsőséges. Azóta minden turnéval egyre hangosabbak a dobok, de még mindig nem vonnak le abból az erőből, amit ez a dal sugároz az élő fellépéseik alkalmával, Ez egy nagyon-nagyon különleges dal.
 
Ennek a dalnak természetesen volt egy B-oldalasa is, és mára ez is klasszikussá vált. A My Joy egy csodálatos dal, amelyről sok éven át meg voltam győződve, hogy a refrénben az hangzik el, hogy "I'm not about to know... you move me". Ha elgondolkodtam volna rajta, persze, rájöttem volna, hogy valójában az hangzik el, hogy "I'm not a mountain, no, you move me", aminek több értelme van, legalábbis bizonyos értelemben. Ez egy olyan dal, amelyről sokan (például Kevin May, a hamarosan megjelenő, több részletet is tartalmazó Halo című könyv társszerzője úgy érzi, hogy helyet érdemelt volna a Songs Of Faith And Devotion albumon is. Kevin azonban elfogult, mivel szinte riasztó módon szereti ezt a dalt. Az ember persze elgondolkodik azon, hogy hogyan hangzott volna az album ezzel a dallal, mondjuk a Get Right With Me helyett. Nekem azonban mindkét dal tetszik, úgyhogy nem bolygatom ezt a kérdést. A My Joy-t soha nem játszották élőben, és legyünk őszinték, soha nem is fogják. Sajnálom, Kevin.
 
A klip:
 
Azután, hogy az I Feel You-ban az 1980-as évek szitkom-sztárjai a szakállas Dave mellett tűntek fel, mi várhat ránk a következőkben? A Bread szereplői billentyűs hangszereken játszanak Fletch-csel? Szerencsére nem. Ehelyett, - teljesen logikusan, - a zenekar a korcsolyázó csirkefejű szörnyek felé fordult. Ez volt a legkézenfekvőbb lépés.
 
Dave-vel nyitunk, aki egy nagyon kellemetlennek tűnő szoba sarkában kuporog, és szégyenkezve néz. Nem csoda. Épp az imént játszotta le a zenekarnak a Hole To Feed demóját, mire ők követelték, hogy menjen, álljon a szoba sarkába, és tényleg gondolkodjon el azon, hogy mit tett. Nem voltak dühösek, csak úgy érezték, hogy cserben hagyta őket. Gyorsan csatlakozik hozzá két ember, akiknek a nagy Walking In My Shoes csirkeállat feje van a fejükön, és mindketten köntösben vannak, úgyhogy nincs itt semmi látnivaló. Dave valamifajta papként szerepel, majd pedig elviharzik, elmosódik és vörösre vált át, és énekelni kezd a két csirkefejű fenevad és a Nagy Kastély előtt. Mostanra már jó hangulatban volt, és ha eléggé megnézzük, akkor valójában nem azt mimikálja, hogy "I would tell you about the things they put me through", hanem inkább azt, hogy "We are here, we can love, we share something".
 
A pap újra megjelenik, és látható, amint felolvassa a 34 további könyv egyikét, amelyek később a Sounds Of The Universe deluxe boxsetben szerepelnek. Ezután csatlakozik hozzá egy női kolléga, és félénken, és meglehetősen kedvesen fogják egymás kezét, miközben Dave folytatja egyszemélyes énekes tiltakozását. Ezen a ponton meg kell jegyeznem, hogy nem fogok elkezdeni beszélni a videóban szereplő extrákról, mivel ez egyszerűen nem lenne fair. Elég sok Depeche koncerten voltam már ahhoz, hogy bőven lássam magukat bennük. Emberek üvegházakban, meg ilyenek.
 
Ahogy az első refrén megérkezik, látjuk az egész stábot Dave Nagy Kastélyának lépcsőjén, ahogy a dal lejátszása közben azt éneklik, hogy "Words can leave you broken inside". A flörtölő papok tovább flörtölnek, és mindenki folyamatosan sunyi módon néz körül. Mindannyian hallják, amit Dave énekel - csak nem hiszik el. Egy kérdés azonban előtolakodik - hol van a másik három?
 
Nos, egy perc és harminc másodperc múlva megtudjuk. Emlékeztek még az élénk basildoni Boyzone-ra, akiket az Everything Counts klipjében láttunk, amint énekelnek és ringatóznak, miközben vidáman énekelnek? Nos, tíz évvel később idősebbek, szerencsétlenebbek, ráadásul határozottan másnaposak. Ebben az állapotban látjuk őket, bebörtönözve a Dave "Hole to Feed" Sarkában. Dave felbukkan, majd Alant látjuk egyedül, aki úgy néz ki, mint egy kicsit szerencsétlen bábu, akinek elvágták a zsinórjait.
 
A Basildon Boyzone ezután ismét felbukkan, ezúttal meztelen nőkkel a térdükön ülve, miközben az erkölcs joggal emeli fel rájuk a szemöldökét. Dave elhatározza, hogy ez az egész róla fog szólni, ezért a Nagy Kastély elejét a Hole To Feed - The Musical díszletévé változtatja, és látjuk, hogy az egész stáb újra feláll, miközben ő énekli a Hole To Feed ("Shame has a hold, that's kept us frozen"). A musical hangulatát Gore osztálybohóc megzavarja, aki az arcát a kamerának nyomja. Viselkedj Gore, csak bátorítod a többieket....oh ÁLLJ LE Fletcher és Wilder. Menjetek vissza a Hole To Feed Sarokba.
 
Két perc 48 másodpercnél Dave bemutatja a Hole To Feed - The Musical fináléját, amikor a korcsolyázós jelenet kezdődik. Ahogy felemeli a karját, a két flörtölő pap felveszi a csirkeállat fejét, és korcsolyázni kezd. Gore és Fletcher jogosan kerül vissza a Hole To Feed sarokba, és a papok végre összeházasodnak a szereplők és a két csirkefejű fenevad előtt. Ez az esküvő, amiről mindenki álmodik. A videó úgy ér véget, hogy a boldog pár korcsolyázik Dave Nagy Kastélya előtt.
 
Tudjátok mit? Évek óta először megnézni ezt a videót tényleg megható volt. Micsoda videó és micsoda dal. Ahogy írom, úgy érzem magam, mint amikor először hallottam ezt a számot. Ez egy hihetetlenül megható dal, és most úgy érzem, hogy van valami a szememben. Micsoda különleges zenekar."
 

Walking In My Shoes demó - Daniel Miller és Flood fanyalgása

Itt pedig a WALKING IN MY SHOES (DEMO), ami a 2009-es Sounds Of The Universe egyik bónusz CD-jén látott napvilágot. A Martin által énekelt dal jóval poposabb, mint amit az albumon hallhatunk, egyúttal ismét megmutatja, hogy mi volt az áthághatatlan különbség a dalközpontú Martin és a produkció-központú Alan között.
 
Számomra összehasonlíthatatlanul jobb az albumváltozat, de meglepő módon Daniel Miller teljesen más véleményen van: ""Emlékszem, hogy rengeteget beszélgettünk a Walking In My Shoes-ról. Mindenki más véleménnyel volt róla. A demó, első hallásra egy tökéletes pop szám volt Martin tollából, de a módszer, ahogy be lett fejezve, az majdnem egy szándékos kísérlet volt arra, hogy ez még véletlenül se így legyen. Ez egy tipikus hiba, amit a lemezcégek elkövetnek. Sohase mondd, hogy ez lesz a kislemez, mert a zenekar ellen fog állni. Személy szerint nem hiszem ,hogy ez a dal elérte volna a benne lévő potenciált. A demó lelke valahogy elveszett."
 
Kisebb meglepetésre Flood véleménye is vegyes: "Például azt gondolom, hogy a Walking In My Shoes egy fantasztikus dal, de soha nem sikerült kitalálnunk, hogyan kellebe befejezni. A számmal kapcsolatos érzéseimet nyilvánvalan erősíti ennek az időszaknak az emléke, hisz az lett a vége, hogy sok különböző változatot illesztettünk eggyé. Van valami befejezetlen érzésem a lemezzel kapcsolatban, ami jól tükrözi az összevisszaságot, ami akkoriban jellemezte az egyedi véleményeket." (az idézetek Steve Malins: Black Celebration című könyvéből származik).
 

A véletlenszerű szőnyegből a rövidebbik

És létezik egy valamivel rövidebb változat is a Véletlenszerű Szőnyegből: ez a WALKING IN MY SHOES (RANDOM CARPET MIX US EDIT). Csak a 30 éves jubileum miatt megyünk be ennyire a részletekbe ;)
 

A véletlenszerű szőnyegből a hosszabbik

Nézzük akkor a kétféle Random Carpet mixet - máskor nem szőröznék ennyit, de hát egyszer 30 éves a Walking In My Shoes... Ez a WALKING IN MY SHOES (RANDOM CARPET MIX (FULL LENGTH)), ami egy bő 2 perccel hosszabb változata az eredeti változatnak. Először mindenki számára könnyen hozzáférhetően a Remixes 81-04 válogatáson jelent meg.
 

A bálnahangos mix

Az utolsó mix a ma 30 éve boltokba kerülő Walking In My Shoes kiadványon a WALKING IN MY SHOES (AMBIENT WHALE MIX), ami szintén Mark Stent munkája (hallható is benne az extended verzió szkreccselése és természetesen a "bálnahangok" is, amelyek aztán később az Unsound Methods-on is feltűnnek a Last Breath című dalban :) A bálnahangok mellett valóban ambient hatású a mix, főleg annak első fele: mikor már teljesen elandalodnánk, váratlanul feltűnik Dave, aki azt énekli "try walking in my shoes!". Ezután - kissé megtörve az ambient hangulatot - erőteljesebb dobok jönnek be (amelynek alapjául az Innocence formáció Natural Thing című dalának Sunset Mixe szolgált), de továbbra is szigorúan igazodva a Walking In My Shoes kislemez visszafogott, elvágyódó, "trip-hopos" hangulatához. Aztán jön a lecsengés... és végeztünk is a Depeche Mode történelmének egyik legjobb kislemezének a mixeivel.
 

Egy tudamódosult mix

A 30 éve megjelent Walking In My Shoes kislemezen a következő mix a WALKING IN MY SHOES (ANANDAMIDIC MIX). A mix furcsa címét egy akkortájt új felfedezés ihlethette: 1992-ben derítették fel, hogy az anandamid "egy endogén kannabinoid neurotranszmitter amely jelen van az állati és emberi agyban", valamint "a név a szanszkrit ánanda szóból, melynek jelentése "öröm", és az amid szó összetételéből ered" (forrás: anandamid, Wikipedia oldal). A nagyon finoman jelzett tudatmódosítós hatás egy dobokkal kezdődő, grúvos mixet takar, amely tényleg kicsit olyan, mintha egy kissé beszívott trip-hop zenekar játszaná a Walking In My Shoes-t. A mixet a Spirit Feel nevű formáció (Graeme Walker, Paul Valentine) készítette, akiknek a szívességet Martin egy évvel később viszonozta, a Spirit Feel: Rejoice című dalának Mystic Span elnevezésű mixében. Az Ananandamidic Mix felkerült később a Remixes 2: 81-11 című második DM remixválogatásra is. És ebben a mixben is felhasználtak egy dob-loopot, mégpedig a Talking Heads: Seen And Not Seen című dalából.
 

Hosszabban még jobb?

A ma 30 éves Walking In My Shoes kislemez következő mixe a WALKING IN MY SHOES (EXTENDED TWELVE INCH MIX). Ez tulajdonképpen a single verzió hosszabb változata, jóval erősebb dobokkal, az Ambient Whale mix "bálnahangjaival", és kicsit több "szkreccseléssel" a sorok végén. Mark Stent készítette a mixet, ami nem is meglepetés, mivel az eredeti single verzió és az említett Ambient Whale Mix is az ő nevéhez fűződik. Ez a hosszú változat oldja kicsit az eredeti single verzió zsúfoltságát; egyik legvonzóbb része az, amikor a csodálatos gitárszerű szintiszóló dobok nélkül hallható néhány másodpercig. A dob-loop eredetije a Disposable Heroes of Hiphoprisy hip-hop formáció Language Of Violence című dalából származik.
 

Mi köze van a Depeche Mode-nak a Ray Of Light-hoz?

A következő mixünk a WALKING IN MY SHOES (RANDOM CARPET MIX), ami újabban arról híres, hogy ennek az elemeit építették be a dal utolsó két turnén előadott változatába - a közönség boldog "töpptöröpptöröpp töpptöröpptöröpp" kórusa a Global Spirit Tour legemlékezetesebb pillanatai közé tartozik! A remix a híres brit William Orbit keze munkáját dicséri, aki aztán később Madonna: Ray Of Light című lemezével alkotott nagyot. A Random Carpet mix jól beleillik a többi Walking In My Shoes mix közé: enyhén törtütemű, grúvos, atmoszférikus, és bátran használja az eredeti változat gitárhangzását. A mixnek több különböző hosszúságú változata létezik, az eredeti az itt mutatott 6:37 hosszúságú.
 

Lassú csúszdán csúszva

Nemcsak a Walking In My Shoes-hoz, hanem a B-oldalas párjához is készült remix a ma 30 éves Walking In My Shoes kislemezen. A MY JOY (SLOW SLIDE MIX) egy Alan Wilder által készített remixy, amelynél Steve Lyon volt a hangmérnök. A "lassú csúszda" remix az eredeti My Joy egy szellősebb, grúvosabb változata, ahol Alan sikeresen oldja a hangszerelés zsúfoltságát, igaz ugyan, hogy ezzel a dal lendületéből is elvesz. A dobloop a Beastie Boys: Pass The Mic és a Fancy: Feel Good című dalaiból lett összegyúrva. (A Fancy szám 1974-es, tehát nem tévesztendő össze a 80-as évek népszerű italo-disco csapatával).
 
 

süti beállítások módosítása
Mobil