Depeche Mode összes

Depeche Mode összes

Egy szintén káprázatos It's No Good koncertváltozat a Home kislemezről (kazettáról! :D )

2022. június 16. - Szigi.
A Home kislemez hivatalos "B-oldalas" dala az IT'S NO GOOD koncertváltozata volt (a maxi kazettán is így szerepelt), ami a Barrel Of A Gun-hoz hasonlóan szintén az 1997 áprilisi londoni Adrenaline Village-beli felvétel. Ahogy a Barrel Of A Gun is szenzációs, úgy az It's No Good is az: talán még gyorsabb is, de mindenképpen sokkal több benne a dög, mint a későbbi változatokban.
 

Egy káprázatos Barrel Of A Gun koncertváltozat a Home kislemezről

A ma 25 éves Home kislemezen két koncertfelvétel is hallható volt, mégpedig a Home-ot megelőző két kislemez felvétele az 1997 áprilisi londoni Ultra Launch Partyról. Elsőként itt a BARREL OF A GUN dermesztően jó koncertváltozata (az intro után ezzel indult a fellépés, ez volt tehát a banda visszatérő dala szűk 3 év után). A dal után hallható Dave beköszönése: "Welcome to our party!"
 

Négy hömpölygő akkord

A 25 éve megjelent Home vinyl utolsó darabja - és a második CD második dala - a HOME (GRANTBY MIX). Ez a legnyugodtabb átirat a HOME mixek közül. Grantby, azaz Dan Grigson munkája a dal végének ünnepélyes négyakkordos hömpölygését állítja az átdolgozása középpontjába, és az egész énekrészt erre "passzintja". Ettől egy különleges hangzású, ám kissé "kalózmixes" hatású mix lesz. Valamiért mégis kedvelem ezt a mixet - nagyon szép az négy akkord :)
 

A jedik visszatérnek

"Jó ebédhez szól a nóta"? :D A ma 25 éves Home második CD-jén az első dal a HOME (JEDI KNIGHTS REMIX (DROWNING IN TIME)). Ez a mix a legendás Global Communication produkciója, azaz a brit elektronikus zenei világ nagyrabecsült sztárjai, Mark Pritchard és Tom Middleton közös munkája. A Home-hoz készült remixük viszont valószínűleg nem sok Depeche Mode rajongó szívét dobogtatja meg: ehhez képest még az Underworld is rengeteget használt fel az eredeti alkotásból :D A sötét, agresszív, feszes, zaklatott breakbeat alkotásban csak a "drowning in time" ismételgetése az, ami a Home című dalból származik, más köze nincs a DM balladájához. Viszont szerintem teljesen jó :D
 

A rockmixek elődje

A következő Home remix a HOME (THE NOODLES & THE DAMAGE DONE), ami csak CD-n jelent meg 1997-ben (aztán az Ultra The 12'' Singles Boxszal persze napvilágot látott tavaly vinylen is). A félig japán Skylab produkció mixe ismét a nehezebben emészthető alkotások közé tartozik, pedig élő, kissé túlhasznált dobjai, visítő hangjai és erős hangulata eléggé különlegessé teszi az alkotást. A mix címe elég egyértelmű utalás Neil Young heroinaddikcióról szóló nagy slágerére (Needle And The Damage Done), csak a Needle lett ironikusan The Noodles-re ("tökfejek") lecserélve. Az Ultra-korszak jellegzetes mixe ez is, egyben a későbbi "rockmixek" (pl. Nothing Headcleanr Mix, Should Be Higher Grinderman Mix) egyik előfutára - de azoknál jobb :) Nekem valamiért Barry Adamson munkássága is beugrik. Különösen emlékezetes a Recoilos hatású "prédikáló" szöveg, mint levezetés.
 

Egy egyszerre Ultra-és Exciter hangulatú remix

A ma 25 éve megjelent Home kislemezen a CD1-en és a 12'' vinylen egyaránt a harmadik dal a HOME (LFO MEANT TO BE MIX). A mix készítője a legendás LFO formáció, akik az 1991-es Frequencies című lemezzel robbantottak hatalmasat az elektronikus szintéren. És bizony, az LFO egyik tagja volt a tragikusan fiatalon elhunyt Mark Bell, aki a következő lemez, az Exciter producere volt... A Meant To Be remix gyors elektronikus hangulatban, szintifutamokkal indít, majd jön Martin kissé torzított hangja, és az eredeti verzióból származó ütőshangok. Ezzel a tiszta elektronikus hangulat jórészt elveszik (a szikár basszusok azért megmaradnak), és a korszakra jellemző "trip-hop" hangzás kerül előtérbe, sejtelmes, némiképp már a következő, "Mark Bell-érát" idéző "űrhangok" kíséretében.
 

Egy népszerű remix: Home, az Air újragondolásában

Nézzük a ma 25 éve boltokba kerülő Home kislemez mixeit! Az első CD-n és a 12'' vinylen egyaránt másodikként szerepel a HOME (AIR 'AROUND THE GOLF') elnevezésű mix. Ez a verzió nyugodt, enyhén hatvanas évekbeli hangulattal nyit, és ezen nem is változtat. Az ezredforduló körül kimagasló népszerűségű Air tisztetettel nyúlt tehát az eredeti dalhoz, de mégis hozzáadta a saját zeneiségét is. Ennek a remixnek az elejét 2005-2006-ban sokszor hallhattuk, mert a Touring The Angel koncertsorozaton előadott Home ezzel a remixváltozattal kezdődött - aztán a "belong here" résznél átváltott az albumverzióba. Az Around The Golf mix felkerült a Depeche Mode első remixválogatására, a Remixes 81-04-re is.
 

Miről szól a Home szövege?

És hogy miről szól a ma 25 éve megjelent Home szövege? Az igencsak ködös megfogalmazás valami halálközeli, végzetszerű, ám mégis fennkölt dologról mesél; ám szerencsére meglepően közlékeny volt ennek a dalnak a szövegével Martin.
 
2010-ben ezt nyilatkozta: "Hogy őszinte legyek, ez a dal életem egy elég sötét időszakában íródott, amikor felismertem, hogy mennyire függök az alkoholtól, ez tölti ki a mindennapjaimat. Láttam, hogy az egész életmódomat befolyásolja már, és azt hiszem, a dal egy módja volt annak, hogy rögzítsem a "lemondásomat" ebben a helyzetben."
 
2017-ben, némiképp meglepő módon a Time Talks beszélgetésen még nyíltabban beszélt: "Akkoriban egy nagyon sötét időszakon mentem keresztül, és elképzeltem, hogy nagyon hamar sírba kerülök, és a dal arról szól, hogy elfogadom ezt a helyzetet".
 
Íme az említett, az albumverziónál is 4 perccel hosszabb Home kislemezverzió, a The Singles 86-98 címet viselő gyűjteményes lemezről:
 

25 éves a HOME kislemez!

Kétnapos bejegyzéssorozat következik a ma 25 éve boltokba kerülő varázslatos kislemezről, melynek a címe HOME!
 
Az Ultra lassan, méltóságteljesen hömpölygő balladája mindmáig az egyik legnépszerűbb dalnak számít a rajongók körében, és messze a legtöbbet játszott, Martin által énekelt koncertdal, ami megjelenése óta egyetlen turnéról sem hiányzott. A trip-hopos alapütem és az enyhén kisérteties csikorgó hangok után a lassan mormogó basszus nyugodt érzetet kölcsönöz a dalnak, majd jön Martin elsőre szokatlannak tűnő, enjambement-ekkel teli dalszövege. A második versszaknál sejtelmes, szintén kissé hidegrázós szintetizátor kúszik be a háttérbe, ám aztán máris csúszunk a grandiózus, együtténeklős refrénbe, amelyeket vonósok támogatnak (ezeket még 1996 júniusában vették fel a Westside Stúdióban, ugyanott, ahol a Black Celebration album nagy része készült). A vonósok ezután a dal végéig velünk maradnak, majd a második versszak után jön a méltóságteljes levezetés, gitárszólókkal és Martin alig hallható (de koncerteken látványosan alkalmazott) "áááááá" hangjával. Szépséges, ráérős, igazi "Ultrás" levezetés, hosszú-hosszú lehalkulással - kitűnő dal!
 
A kislemezverzió valójában még az albumverziónál is hosszabb 4 másodperccel (4 másodperc "ködös" hangeffektet betettek az elejére), ám a klip a "radio version"-ből készült. Hosszú idő után ez volt az első klip, amelyet nem Anton Corbijn rendezett: a művészi, kissé talán elvont klip rendezője Steven Green volt. Dave 1990 után először volt látható a régi "kocka" hajával, noha egyáltalán nem ő a klip főszereplője.
 
A kislemez nagyon megsínylette, hogy az Ultra promóciós időszak eddigre már véget is ért, és turné sem támogatta a dalt. Meg persze az is megzavarhatta az emberek egy részét, hogy Martin énekelt - mindenesetre a kislemez az Ultra előző kettő, Top 5-ös helyezéséhez képest pocsékul szerepelt a listán, és csak a 23. helyet érte el.
 

süti beállítások módosítása
Mobil