Ma 10 éve jelent meg Alan Wilder, azaz Recoil legnagyobb szabású, egyben (mindmáig?) utolsó kiadványa, a SELECTED címet viselő best of lemez. A kétlemezes kiadvány első CD-jén egy Alan által válogatott Recoil best of válogatás szerepelt, a második lemezen pedig korábban kiadott, valamint új mixek voltak megtalálhatóak. A korszak legemlékezetesebb momentuma pedig természetesen a turné volt, ami kétszer is útba ejtette Budapestet - ezekről már volt, és még lesz is szó :) Nézzük meg a kerek jubileumot ünneplő kiadványt!
Az Alan által válogatott, remasterelt best of lemezre 14 dal került. A válogatás - nem meglepő módon - a Bloodline, az Unsound Methods, a Liquid és a Subhuman dalaiból áll össze. A "best of" jelleg tagadhatatlan, az viszont meglepetés, hogy az 1998-ban kislemezen kiadott Stalker/Missing Piece kiadvány két dala nem szerepel a válogatáson (ugyanakkor például a Red River Cargo, vagy a Shunt meg igen), illetve a Liquidről is Supreme került be a "tuti kislemeznek gondolt" Breath Control helyett. Valószínűleg a válogatás mögött az az elgondolás húzódhatott, hogy Alan csaknem mindegyik közreműködőjét akarta szerepeltetni a válogatáson, viszont mindegyiket csak egyszer: ezért nem kerülhetett fel például a Faith Healer mellé a szintén Douglas McCarthy által énekelt Incubus, vagy Stalker; ezért nem kerülhetett fel a Drifting mellé a szintén Siobhan Lynch által énekelt Missing Piece; és ezért került fel például a nehezebben emészthető Maggie Estep (Luscious Apparatus), vagy Samantha Coerbell (Supreme) dalok közül is 1-1. Az egyedüli kivétel Joe Richardson, akinek két dala is megtalálható a válogatáson (Prey, The Killing Ground).
Alan az összes alkotáson rövidített valamennyit: ez néha alig feltűnő (pl. a Luscious Apparatus, a Jezebel, vagy a Last Breath esetében), néhol egyszerűen a kislemez-, vagy klipverziókat tette fel a válogatásra (Strange Hours, Faith Healer, Drifting, Jezebel), néhol viszont alaposan belenyirbált a dalokba (pl. Allelujah, Red River Cargo, The Killing Ground). Különös módon mégsem ezekben a dalokban a legzavaróbb az editálás: a Supreme klarinéthangjait kivágni, a Want legizgalmasabb részét "megdöccenteni", a Shunt triphopos részét megcsonkítani, vagy az Edge To Life izgalmas, szövegekkel telenyomott bridge-jét kivágni viszont az amúgy remek kiadvány lehangoló pillanatai közé tartozik. Természetesen az eredeti verziók megmaradtak az eredeti lemezeken, tehát tulajdonképpen örülhetünk, hogy új verziókat kapunk, ám az editálás néha így is fájó pontokat érintett. Mindenesetre - Alan szerint - így jobban érvényesül a dalok közti kohézió és a hallgatási élmény, valamint a dalok filmes hatása.
A második CD-n a remixek közül több régi ismerőst üdvözölhetünk; ezek is egytől egyik meg lettek nyirbálva. Itt szerepel mindjárt a fent hiányolt Stalker/Missing Piece kiadvány, ráadásul mindkét dal mixverziójával (Punished Mix, Night Dissolves). Szerepel a Black Box középső, "csapatós" része is, a többi "régi" mix pedig szintén kedves ismerős (Drifting Poison Dub, Shunt Pan Sonic Mix, Jezebel Filthy Dog Mix, illetve a két évvel korábban, Karácsonyra megjelenített Prey Shotgun mix). Az új mixeket megvizsgálva megtalálhatjuk Paul Kendall Supreme újraértelmezését (True Romance), Parkerlab, azaz Guy Teixeira törtütemű Allelujah átiratát, ami a Selected turnéján is nagy sikert aradott (Noisy Church Mix), a szintén a turnéról ismerős, Bon Harris (Nitzer Ebb) által elkövetett The Killing Ground (Solid State Mix)-et, a The Black Shipsből is ismerős Davide Rossi előadásában az 5000 Years (A Romanial Elegy For Strings) című alkotást, valamint a teljes Black Ships legénysége által feljátszott Alan/Kendall remix, a Strange Hours '10 verzióját.
A CD köszönetrovatában a Freestate szerkesztőségéből ketten is szerepelnek: Steve Fabian, valamint Györgyi István
:)
Nézzük most meg a kiadványhoz tartozó "Short Film"-et!