Depeche Mode összes

Depeche Mode összes

A Tsangarides-rejtély

2022. augusztus 24. - Szigi.
A tragikusan fiatalon néhány éve elhunyt Chris Tsangarides egy brit producer volt, aki rock és heavy metal zenekarokkal való munkájáról volt híres, pl. a Judas Priest-tel dolgozott sokat együtt. A NEVER LET ME DOWN AGAIN (TSANGARIDES MIX) a kissé kaotikus kezdést követően nem igazán sokban különbözik az albumváltozattól. Talán úgy lehetne lefesteni, mintha az eredeti dal demóját hallanánk, talán valamivel lazább, élő hatásúbb feldolgozásban, random erőteljesebb dobokkal. Ezzel a mixszel kezdődik a limitált 12'' vinyl.
 

Aggro - félelmetes mix és videó

Daniel Miller, 2006: „Egyik kislemez sem volt szédületes sláger Angliában, noha a Never Let Me Down Again mára valamiféle indulóvá nőtte ki magát a koncerteken.”
 
Martin Gore, 1998: "Szerintem a 'Never Let Me Down Again' az egyik klasszikus számunk."
 
Martin Gore: 2006: 'Never Let Me Down Again' egy kiemelkedő szám volt. Különösen hatásos volt, amikor élőben játszottunk."
 
Dave Gahan, 2006: "'Never Let Me Down Again' egy nagy dal volt számunkra, és élőben még mindig az."
 
Andy Fletcher, 2006: "Ez nem volt nagy sláger, mégis igazi legendás Depeche Mode-dal lett."
 
Dave Bascombe, 2020: „Igazából imádtam azt a számot, még mindig imádom."
 
Nézzük tovább ennek a nagy sikerű dalnak a mixeit! Még mindig az eredeti 12’ vinylen (és persze a maxi CD-n) volt megtalálható a NEVER LET ME DOWN AGAIN (AGGRO MIX), amely azóta csaknem mindegyik koncertverzióba belekerült, plusz részként (kivétel a Devotional-Exotic verzió). A Glitter mixhez hasonlóan ez a dal is szerepelt bónuszként a Music For The Masses album néhány kiadásán. Nekem egy kazettán volt meg a Music For The Masses, aminek az A oldalán az album volt megtalálható, a B-oldalon pedig a négy bónusz dal (Agent Orange, Never Let Me Down Again (aggro mix), To Have And To Hold (spanish taster), Pleasure, Little Treasure (glitter mix), majd 25 perc csönd következett... (volna, ha nem ragasztottam volna le celluxszal a kazetta tetején a bevágást és ne vettem volna rá Strangelove remixeket :D ). A szenzációs, fémes, félelmetes Aggo Mix-ről Zsadányi Zoltán (Kucced) remek véleményét ollózom: " szám minden borongóssága, enyhe paranoiája, aggresszivitása előtör ebből a változatban. Ének nincs, pontosabban csak a refrén ismétlődik benne, hol torzítva, hol visszhangosítva, a földbe döngölő basszust ide-oda tologatják, és hallhatunk egy újabb kis betétet is, ami az eredeti számból kimaradt. Jajonganak a kórusok, jaj, iszonyúan eltalálták ezt a mixet…".
 
Nézzük meg a hasonlóan paranoid fanvideót!
 

A "húzogatós remix", meglepetés-Everything Counts-szal

A ma 35 éves Never Let Me Down Again kislemezen a következő dal a PLEASURE, LITTLE TREASURE (GLITTER MIX). Figyelemre méltó, hogy itt még vessző szerepel a dal címében, néhány későbbi kiadványon pedig nem - hasonlóan a Love, In Itself és a Now, This Is Fun dalokhoz (én ragaszkodom az eredeti címekhez). A Glitter Mix tulajdonképpen a hosszabb változata az eredeti, pattogós B-oldalasnak. A gyors, lépegetős basszusra itt szellősebben épülnek rá a dal kissé szétesőnek tűnő alkotóelemei (akusztikus gitár, mondjuk-rockos hangzású dob, mondjuk-rockos hangzású gitár). Nem rossz, nem rossz, de annyival jobb ez a dal a 101 koncertlemezen, hogy ezek a verziók számomra nem sokat jelentenek. A dal bónuszként megjelent a Music For The Masses CD-n és kazettán is. Jellegzetes a vége: a fel-le húzogatott potméterek bájos, korai, kísérletezős jelleget adnak a verziónak. Megemlítendő még, hogy 4:19-nél kezdődik egy rész, ahol Andy és Martin hangja hallatszik, visszájára fordítva és a lelassítva (Andy azt mondja, hogy "it could probably work", Martin pedig azt, hogy "back to back"). A dal ezen verziója szerepelt a Fények, Nagyváros című filmben is. Az említett le-fel húzogatós lezárás érdekessége, hogy ha fordítva játsszuk le, akkor meglepődve tapasztalhatjuk, hogy az Everything Counts refrénjét halljuk, abba "húzogatnak bele a srácok" :D
 

A samplingezésről, a klipről és a Split mixről

Utólag talán a legmeglepőbb a ma 35 éves Never Let Me Down Again hangszerelésében, hogy mennyi helyről vettek hangmintát. A DM Live Wiki megdöbbentően részletes elemzése szerint a Led Zeppelin (When The Levee Breaks) dobok mellett a New Order: Love Vigilantes című dalának kezdő dobsorozatából a második dobhang is felhasználásra került; a Carmina Burana hangmintázás pedig Vaughn George 2020-as Dave Bascombe interjújából került napvilágra. "Lehet, hogy ezért beperelnek, de a Carmina Buranában mintáztak.... sokat szöszmötöltünk vele". A DM Live Wiki akkurátusan kijelenti az alábbiakat is: "A "Never Let Me Down Again" két szerkesztett kórusmintát használ, amelyek a Royal Philharmonic Orchestra/Southend Boys' Choir/Brighton Festival Chorus előadásából származnak, Carl Orff Carmina Burana című művének első részéből, a Primo vere tételből. A Doráti Antal által 1976. február 1-jén vezényelt előadáson Norma Burrowes szoprán énekelt, Louis Devos tenor énekelt, John Shirley-Quirk pedig bariton énekelt. A mintákon belül énekelt latin szavak között szerepelnek a "Hyemis sevitia" szöveg utolsó mozzanatai. Ah!" ("A tél szigora. Ah!"). (őszintén szólva a fordító itt már elvesztette a vonalat).
 
Nézzük inkább tovább a mixeket! A 12'' vinyl első dala (és a maxi CD harmadikja) a NEVER LET ME DOWN AGAIN (SPLIT MIX). Ez a káprázatos, csaknem tízperces változat volt az utolsó "extended version", amit a zenekar készített. Alan Wilder: „Ettől kezdve úgy alakult, hogy a remixek elkészítését másokra bíztuk, akik talán frissebb fejjel tudtak nekilátni. A lemezek befejezése után mindig nagyon ki voltunk facsarva, úgyhogy ez így megfelelt nekünk. Mindenesetre látva az utóbbi tíz év néhány végeredményét, úgy gondolom, az első időkben cselekedtünk helyesen, és jobban tesszük, ha magunk csináljuk a remixeket.”
 
A Split remix a dal nagyzenekari bevezetőjével kezdődik (ami az eredeti változatban a második versszak után volt hallható, az ismétlődő "never let me down" rész előtt), majd teljesen szokványosan átvált az albumváltozatra. Ám aztán nem halkul el, mint később a Music For The Masses lemezen, hanem továbbmegy, és egy hosszú, kiváló instrumentális rész után újra kinyílik és végül az eredeti változat ünnepélyességével zárul.
 
Anton Corbijn a rövid és a hosszú verzióhoz is készített klipet. Alan nem is tagadja, hogy fontos számára ez a klip: "„Ez az egyik a kedvencem az Anton által forgatott filmek közül. Nagyon sajátságos hangulatot áraszt, ami tökéletesen illik a zenéhez”
 
Dave és Andy a 2016-ban megjelent Video Singles Collection DVD-n mesélt a klipről. A HDMFC oldalának a fordítását idézem:
 
Dave: "Ez Anton Corbijn jellegzetes fekete-fehér időszaka - ebben gondolkozott. Egyszerű ötlet, és feltétlen bizalom a részünkről. Igazából, hacsak ezt a kezdő jelenetet nézzük, ez sem más, mint egyetlen állókép, egy megelevenedett fotógráfia. Emlékszem erre az öreg fickóra. Anton szerint hasonlítottunk egymásra. Azt mondta, így fogok öregen kinézni. Hasonló fülei voltak, mint nekem, haha. Az ember, ahogy öregszik, bizonyos szervei megnőnek és megnyúlnak. Alig várom már, hogy a valóságban is elérjem ezt a kort, haha! És itt gördül ki az a picike kis autó. Az ellenkezője mindannak, amit várnál. Már önmagában a kocsi is humoros, nem de?! Mindez persze kontrasztba állítva a hatalmas tájképpel. Anton, a dalt meghallgatva, hatalmas teret és epikus, filmszerű hangzást vizionált. Fellini utánérzés. Hatalmas tér, és az egyszemélyes kiskocsi, haha. Szimpla ötlet; kocsikázás. Körítésnek pedig adott pillanatképek, amit az autóval elhaladva pillant meg az ember. Hirtelen ez az egész képi világ, és a zenei hangulat összeérett. Ugyanakkor merőben eltérővé vált mindattól, ami a popkultúrát jellemezte akkoriban. Senki, még csak hasonlót sem csinált akkortájt. Nyilván nem is szerették a TV műsorok. Mi pedig imádtuk, hogy nem szerették. De muszáj volt játszaniuk, mert abban az időben még népszerűnek számítottunk. Folyamatosan benne voltunk a Top Of The Pops-ban. A klipet amúgy Dániában forgattuk. Emlékszem ezekre a búzamezőkre. Az sem kizárt, hogy a PUK Studios szomszédságában forgattunk. A hajladozó kukorica kalászok pedig pont úgy néznek ki, mint az emberek kezei a koncerteken. Nagyon képies, nagyon érdekes. A karlengetés a koncerteken, az aktuális turnén kezdődött, amely záró szakaszában D.A. Pennebaker dokumentálta a történteket. Teljesen el volt képedbe a jelenségtől. Nem tőlünk, vagy a zenénktől, hanem a követőinktől. Ezt a jelenséget, a rajongókat akarta megörökíteni, ez volt számára a film lényegi része. Ez a fajta, a Grateful Dead-hez mérhető lojalitás, amely igazából még undergroud jelenség volt. Ez misztikus volt mindenki számára, hogy úgy mondjam, ezt volt a mi titkunk. A kapcsolatunk a rajongókkal. Nem is tudom már, hogy hol realizáltam ezt a karlengetést a koncerteken. Az is lehet, hogy Texas-ban volt. Egyszer csak pár emberre lettem figyelmes, amint csinálja. Majd életre kelt egy egész szekció, és végül egy emberként mozgott az egész ház. Amerikában, ahol a sporteseményeken mindennapos a mexikói hullám, könnyen és gyorsan felkapta a közönség. Végül beépült a programba. Mindez akkoriban, a 'Music For The Masses' albumhoz kacsolódó turnén kezdődött, haha.”
 
Andy: „Anton tudatosan kezdte el használni a lemezborítókról visszaköszönő motívumokat. Innentől kezdve az image erősödött, a stílusjegyek szervesen beépültek mindenbe, amit csináltunk. A videót a lemezfelvétel ideje alatt forgattuk, Aarhus városkához közel, a PUK Studios szomszédságában, Dániában. A klip ismét tartalmaz humoros elemeket. Vajon ki lehetett ez az öregember?! Anton sokszor használ a klipjeimben hírességeket, akiket saját ismeretségi köréből hoz - javarészt holland művészeket, színészeket. Bár nem látszik, emlékszem, hogy rettenetes hidegben forgattunk. Ez a kisautó rendkívül vicces egy olyan rock sztárral, mint Dave. Kontrasztban áll a videó komolyságával, haha. Anton amúgy szereti a különböző autókat. Túl sokat nem tudok hozzá tenni a kliphez, szimplán jó, szimplán jó nézni, ahogy van. Nehéz egy olyan klipbe belerakni egy komplett együttest, amely nem performance jellegű, vagyis nem zenélnek benne. Művészi adottság kell ahhoz, hogy a zenekar minden tagja belekerüljön a klipbe valamilyen formában. Ezért játszunk szerepeket, és tulajdonképpen alakítunk fura karaktereket. Lásd ez az egész kergetőzés itt. Sohasem tudtam meg, hogy miért kellett Dave karakterét kihúzni a tóból. Hogy került a tóba?! Never Let Me Down, vagyis Ne Hagyj Cserben. Könnyebb olyan klipet forgatni, amiben zenélünk, mert akkor csak a körítést kell kitalálni. Anton Corbijn ezzel szemben szeret valódi videó filmet forgatni, így aztán muszáj valamilyen szerepet ránk osztania. Amit persze a végén boldogan alakítunk, hisz Antonnal mindig élvezetes együtt dolgozni. Próbálom itt előadni, hogy mennyire szenvedtünk, haha.”
 
Nézzük tehát a Split mixhez tartozó klipet, ami a Strange című videókazettán is megjelent:
 

Kicsattanó önbizalom - Pleasure, Little Treasure

A Never Let Me Down Again B-oldalas dala a PLEASURE, LITTLE TREASURE, ami egyszerre tűnik a már felszabadult, titkon talán már Amerika felé tartó zenekar pimasz rock'n'roll dalának, és egyszerre egy kb. 1985-ből ittmaradt kis demócskának. Kétségtelen, hogy a Never Let Me Down Again bravúros, többrétegű hangszerelési megoldásainak itt nyoma sincs: ismétlődő gyorsan lépegető basszus, felette egy némi jóindulattal rockos hangzású dob és egy még nagyobb jóindulattal rockos hangzású gitár. És egy újabb kontraszt: amíg a pompázatos hangszerelésű A-oldal (a Never Let Me Down Again) szövege nyugtalan, tépelődő, úgy ennek a közepesen bénácska hangszerelésű dalnak a szövege csak úgy kicsattan az önbizalomtól. "Ha az élet értelmét kereset, én megadhatom neked" - ennyi :) A dal mindenesetre kellemesen rövid és úgyse hallgatja senki ezt a változatát, amikor ott van a kiváló 101-es verziója, amiről majd holnap ejtek szót :)
 

35 éves a Never Let Me Down Again - kétnapos bejegyzésdömpinggel emlékezünk!

Ma 35 éve jelent meg a Depeche Mode talán legbombasztikusabb kislemezes dala, a NEVER LET ME DOWN AGAIN! Két napig másról se fog szólni a Freestate.hu Facebook oldala és a Depeche Mode blog... :)
Már a dal rövid bevezetője egy csoda, egy szerencsés véletlen eredménye: a gitárt samplerezték és a részlet a szám közepére került volna, de valahogy az elejére keveredett, ráadásul nem is teljesen jól találták el a számolást. De ahogy először lejátszották, valahogy tökéletesen odaillett. Ezután elindulnak a Led Zeppelin When The Levee Breaks-ből importált dobok (Dave Bascombe szerint akkor még nem voltak annyira agyonhasználva), majd érkezik Dave erőteljes, fémes hangja, aki szinte „végigkiabálja“ a versszakokat. A szárnyaló, harsogó, lázas refrénre megérkezik zongora és Martin is: „duettben“ éneklik végig a versszakokat. A második versszak alá plusz dob érkezik, majd a „safe as houses“ résznél Martin ismét megérkezik, majd a „trousers“ szót már Alan is kiejti talán, vagy Martin duplázik? Aztán a második refrén előtt ismét nagyzenekari effektek, harsonák, aztán a végén már csak a hömpölygő, harsány, ünnepélyes lezárás (Dave Bascombe szerint ennél a résznél a Carmina Buranából kölcsönöztek hangokat). Dave skandálja, hogy „never let me down“, Martin pedig a „see the stars they’re shining bright“ részt énekli, kétértelműen nyugtatva a himnikus hangszereléssel szöges ellentétben álló nyugtalan, elárvult szöveget.
Mert miről is szól a dalszöveg? Repülünk, szárnyalunk egy barátommal, de azért bízom benne, hogy nem hagy cserben ÚJRA... pedig megígéri, hogy biztonságban leszek, amíg észben tartom, ki viseli a nadrágot. A dal végén Dave kérlelő, ismétlődő „soha ne hagyj cserben“ éneke különös, nyugtalanító ellentétben áll Martin soványnak tűnő nyugtatgatásával: „nézd a csillagokat, milyen fényesen ragyognak - minden rendben van, ma este...“. Számomra a dal tökéletességét az a kontraszt adja, ami a szárnyaló hangszerelés és a szárnyalni akaró, de titokban gyötrődő dalszöveg között feszül.
De mit mondanak a zenekar tagjai a dalszövegről? A DM Live Wiki gyűjtése alapján egy 1988-as rádióinterjúban Andy Fletcher azt mondja, hogy bár túl sokat nem árulhat el Martin Gore dalainak jelentéséről, de azt elárulja, hogy a 'Never Let Me Down Again' "csupán az ártatlanságról szól". Martin elárulja a BRAVO 1987/44 számában, hogy a dalt már 1986 márciusában megírta (!). „Olyan régen volt, hogy már nem tudok sokat mondani róla. De a dalnak semmi köze a párkapcsolatokhoz. A valóság elől való menekülés koncepciójáról és az utána következő gonosz ébredésről szól. Bármilyen menekülésről. Drogok, alkohol, vagy bármi más." 1993-ban így nyilatkozott a Rolling Stone magazinban: "Volt egy eset a 'Never Let Me Down Again'-nel kapcsolatban, amikor egy este két különböző ember odajött hozzám egy koncert után, és azt mondta: "Nagyon tetszik ez a dal". Az egyikük azt hitte, hogy ez egy meleg himnusz, a másikuk pedig azt, hogy egy drogos himnusz. Mindketten imádták a dalt, úgyhogy ez nekem megfelel."
Amikor Alant megkérdezték, hogy melyik a kedvenc DM szövegrészlete, akkor habozás nélkül azt válaszolta, hogy „Promises us we're as safe as houses, as long as I remember who's wearing the trousers.“. Még azt is hozzátette, hogy „egyszerűen zseniális!“ Kétségtelen persze, hogy Alan esetében nem lehet tudni biztosan, hogy mikor ironizál és mikor beszél komolyan. Ugyanakkor maga a dal talán a kedvenc Depeche Mode dala - nem véletlen, hogy még 2010-ben is hallhattuk tőle! A Wilder hampsteadbeli otthonában programozott Never Let Me Down Again első változatában még a refrén volt hangsúlyos, és ilyen értelemben a dal nem különbözött a többi számuktól. Alan szerint mégis "a dal nyilvánvalóan kislemezként is kiemelkedett, és a 'Stripped'-hez hasonló hangulatot sugallt. Van egy nagyon határozott himnikus minősége, ami különösen akkor mutatkozik meg, amikor a dalt élőben adják elő, és a végén az egész közönség egységesen integet a kezével - szerintem ez a Depeche csúcspontja."
Steve Malins Black Celebration című könyve szerint a dal hatásosságához az is hozzájárult, hogy „a Music For the Masses albumon a Depeche Mode már nem ragaszkodott a régi kliséihez, miszerint nem használnak hagyományos rock akkordokat. Ez a változtatás azonnal nagyot dobott a dinamikán, ami nagy előrelépés volt a korábbi elektronikus lemezeik egyszerűségéhez képest, de a legnagyobb durranást, a Never Let Me Down Again-ből csinálta. „Ezzel a számmal vagyok a legelégedettebb - büszkélkedik Bascombe. - Egyszerűen imádom. Az alapritmushoz a Led Zeppelin, When The Levee Breaks című dalának fantasztikus dob-alapját használtuk. Martin az alapot megspékelte egy kis gitárral, így sokkal teltebb lett a hangzás. A gitárhangzást telepakoltuk még mindenféle effektekkel. Még nagyzenekari hangok is megjelennek rajta, vonósok, fúvósok, plusz egy kicsit átalakítottuk a nótát, hogy kiemeljük a kórust, ami hihetetlenül megdobta.”
„Emlékszem, Dave nagyon elégedett volt a vokállal, úgy érezte, sikerült áttörést elérnie. Lehet, hogy csak könnyebb volt ráénekelnie egy természetesebb alapra. Ha így is volt, biztos tudat alatt működött. Korábban, az indusztriális korszakukban minden hangzással kapcsolatos meló még nagyon szét volt választva. A számok nagyon megtervezettek voltak és szokatlan hangzásuk volt, telepakolva milliónyi effekttel. Nem hiszem, hogy ezek túl sokat segítettek a dalokon és egyértelműen nem volt könnyű Dave-nek sem felénekelni őket.”
 
Nézzük akkor elsőként a dal klipjét!
 

5 éve Salt Lake Cityben folytatódott a Global Spirit Tour

Valamivel kevesebb, mint 1 hónap szünet után ma 5 éve, Salt Lake Cityben folytatódott a Depeche Mode mindmáig utolsó turnéja, a Global Spirit Tour. Némi meglepetésre a zenekar fikarcnyit sem változtatott az európai, talán kissé döcögős setlisten, igaz a rosszmájúak által várt dalszám-csökkenés sem következett be - ez ugyanaz a setlist volt, amit például Budapesten, a Groupama Arénában is játszott a zenekar. Jöjjön a koncertről a Somebody:
 

39 éves a Construction Time Again: itt a playlistje!

Egy album, amivel jövőre fogok részletesebben foglalkozni, mivel 40 éves jubileuma lesz: ma viszont egyelőre 39 éves évfordulóját ünnepeljük. Ez a CONSTRUCTION TIME AGAIN! Itt a teljes playlistje; kinek mi jut eszébe erről a lemezről?
 

Vince Clarke ünnepélyes záróakkordja tüzijáték helyett

Az elmaradt tüzijáték helyett pedig szóljon a mai utolsó remix, a ma 10 éves VCMG EP-ről, az AFTERMATHS-ról: egy olyan remixelőtől, akit még kevésbé kell bemutatni, mint az LFO-t. VINCE CLARKE termézetesen "önremixet" készített hiszen a Martinnal közös dalát értelmezte újra, mégpedig egészen kiválóan. A telt techno hangzásba nyolcvanas és kilencvenes évekbeli hangszínek jelennek meg, az egész remix hangulata nagyon sokszínű, már-már ünnepélyes. Ezzel a remek remixszel búcsúzom mára.
 

süti beállítások módosítása
Mobil