Depeche Mode összes

Depeche Mode összes

Így írt Uj Péter a Népszabadságban 1997-ben az Ultráról

2022. június 22. - Szigi.
Még egy korabeli Ultra kritika: Uj Péter így írt a 25 évvel ezelőtti Depeche Mode lemezről a Népszabadságban (szintén az Arcanum Digitális Tudománytárból másolva):
 
A halott ember énekel
 
Ennek a lemeznek a története két majdnemhalállal kezdődik. David Gahan (énekes) szíve kétszer állt meg valami rossz drog miatt, kétszer hozták vissza az életbe a derék Los Angeles-i orvosok, és ha a második eset nincsen, amiből aztán címlapsztori lett, nagy hír, világbotrány, aztán persze leszokás, szóval ha az nincsen, akkor Gahan barátunknak már harangoztak volna. (Ráadás közben voltak még öngyilkossági kísérletek, egy csuklóvagdosós eset nyilvánosságra is került.) Heroinban és kokainban nyomult egyszerre, nem aprózta el, ezt az egészséges, vitaminokban gazdag koktélt speedballnak hívják arrafelé. Az első halálról egyébként nem is szerzett tudomást a közvélemény, csak a második után derült ki, akkor, amikor a már némiképp kitisztult énekes sorozatban adta a megrázó interjúkat. Ezekből rajzolódott ki annak a lepattant, vergődő drogosnak a portréja, aki Beverly Hills milliomosaival nyomta a kokót mázsaszám, azután néha Los Angeles gettójában, szemeteskukák között ébredt, majd luxusklinikákon gyógyult, kezdte a bulikat megint a Beverly Hillsben és így tovább: egy homályos tekintetű, tépett, szétesett junkie portréja. Ez lett Gahanből, aki a nyolcvanas évek elején még a szintipop gyerekarcú szépfiúja volt. Mint kiderült, már tizennyolc éves kora óta tudja magáról, hogy minden szenvedélybetegségre hajlamos: ha ivott, azt nem bírta abbahagyni, ha drogozott, azt ebben a küzdelemben telik az élete hosszú évek óta. Ehhez jön még a szokásos világsztárkomplexus: mániákus depresszió, elmagányosodás és önsiratás. A második, kétpercesre sikerült halála után szedte össze magát. Most tiszta, azt mondja, dolgozik megint, fölénekelte a lemezt becsülettel. Hajrá, Gahan, mondom a biztatót, de senki ne élje nagyon bele magát: ennyire súlyos narkósoknál a gyógyulási százalék szinte nulla.
 
A Depeche Mode is majdnem belehalt a dologba. Minden együtt állt a szép temetéshez: Gahan beteg, használhatatlan, Alan Wilder kivált, maradtak ketten: Martin Gore és Andrew Fletcher. 1993 óta nem volt stúdiólemez, a nagy DM-kultusz elhalóban, a nyolcvanas éveknek régen vége, nincs hova, merre menni. A brit elektronikus zene ugyan fénykorát éli, és ennek a zenének mindenképpen klasszikusa a Mode, de az irányok másfelé, a tánc felé mutatnak: Prodigy, Chemical Brothers, Orb, Goldie és a dob-basszus istenek, Tricky és a triphopmozgalom, a U2 techno, David Bowie jungle...
 
Az Ultra album tehát visszatérés 1997- ben. Semmiképpen sem kockázat nélküli. Tiszta szerencse, hogy ez a halál, a drog, a nagy sötétség végig ottan van a fejük - vagyis Gahan feje - fölött. (Igaz, hogy a számokat nem Gahan, hanem Martin Gore írta - mint mindig -, furcsán is hangzik néhány mondat Dávid szájából, mintha nem ő, hanem neki...) A Gahan-történet teremt játékteret ennek a lemeznek, ez adja az alaphangot, ez az epikája, az akusztikája és a reklámja is: halálpromóció - a legjobb, mint tudjuk, Tupac és B. I. G. volnának a megmondhatók, csakhogy ők tényleg. És ha a Depeche Mode hajlamos is túlspilázni a dolgokat, hajlamos üres gesztusokra, hajlamos saját monumentalitásába beleszeretni (az is igaz, hogy néha azért kiteszi az idézőjelet - gondoljunk az Enjoy the Silence királyos, nyugágyas klipjére vagy éppen az új lemez No Goodjából készült ironikus videóra), most könnyen kerülhet el minden ilyen csapdát: a hihetetlen kéthalálos Gahan-történet ajándékba kapott hitelesség. (Még akkor is, ha tudjuk, a zeneszerzőszövegíró Martin Gore-t leginkább azért aggasztotta Gahan drogbetegsége, mert hátráltatta a munkát, a lemezkészítést, az üzletet. Ahogy hallani lehet, nem volt nagyon megrázva vagyhatva.) A zenei történet körülbelül ott folytatódik, ahol 1993-ban a Sons Of Faith And Devotionnél abbamaradt. Valamelyest egyszerűsödött az elképzelés, a rockos (majdem metálos) alapfelfogás és a sötét tónus maradt, de a bonyolult hangszerelések eltűntek, vissza a sima szintikhez (na jó, gitár is van, basszus és dob is mutatóban), de beléjük azután kegyetlen hangok lettek téve. Nagyon hideg, nagyon súlyos, erőszakos, brutális hangok - ezek töltik meg a lemezt. Indusztriális brutálpop. A dalok talán kevésbé jók, mint a Songs Of Faith and Devotionön (a kedvencünkről, a Violator albumról pedig ne is beszéljünk - azért piszok jó dalokat tudott időnként kipréselni magából Gore!), de ennél az eszelős, gyomorbavágó hangzásnál már nem is olyan érdekesek a dalok, másféle struktúra ez, nem igazi popvilág.
 
És a lényeg: a kétszer halott ember hangját lehet hallani újra; jó hang, összetéveszthetetlen, szerethető, minden modorosságával együtt. És az is jó, hogy még van ez a félhalott zenekar, és persze az is jó, hogy megcsinálta ezt a lemezt, ezt a jó kis nagylemezt. (Depeche Mode: Ultra Mute Records - HMK)

Németh Róbert írása a Wanted magazinban 25 éve az Ultráról.

Mit írt 25 éve a magyar zenei szaksajtó a Depeche Mode Ultra című lemezéről? Meglepően jókat! Elsőként jöjjön Németh Róbert írása a Wanted-ból (az Arcanum Digitális Tudománytárból ollózva):
 
"Dicsérni jöttem, nem temetni. Pedig majdnem. David Gahan speedballakciója, az elmúlt év őszén, majdhogynem pontot tett az elmúlt tíz év egyik legfontosabb popegyüttesének történetére. Kevés zenekar ment át ennyi metamorfózison: a Vince Clark-korszak kezdeti csilingelő szintipopjától kezdve, a nyolcvanas évek közepének kísérletező-kultikus programján, a letisztult Depeche Modehangzáson és a világszerte komoly méreteket öltő Mode-lázon át az album fülledt nagyzenekaros, rockhangzásra kacsintgató, néhol monumentális perfektségéig. Kockafejű kis Dave-ek és melírozott kis Martin Gore-ok ide, Bravo-poszterek oda, itt egy komoly, kísérletező, az igényességet és a popularitást mesterien adagoló zenekarról van szó. Történet a történetben a frontember Dave Gahan magánmetamorfózisa: a nett angol popfiúból loboncos-szakállas Los Angeles-i junkie, heroinos-kokós bálvány, aki Kurt Cobain öngyilkosságakor arról beszélt, hogy a Nirvana frontembere „lenyúlta az ötletét”. De dicsérni jöttem, nem temetni, ami egyrészt egy kórházi két perc kérdése, másrészt azé, hogy a zenekarból kivált stúdióagy-producer-szintiprofi Alan Wilder távozását a Depeche Mode túl tudta élni. Ez sem múlott sokon. A bandát tavaly ért sokksorozat után Gore, a zenekar dalszerzője, a másik kulcsfigura - ahogy nyilatkozta - majdhogynem feladta. Aztán mégsem. Inkább nekiállt az új album, az Ultra elkészítésének.
Szükség volt, ugyebár, az eltávozott Wilder helyett egy másik olyan fejre, akinek a kobakjában legalább annyira megjelenik egy zenekar hangzása, és aki legalább olyan jól fickándozik stúdiókörülmények között. A mentőangyal Tim Simenon, azaz maga a Bomb The Bass személyében jött el. A Bomb The Bass az elmúlt jó pár év egyik legérdekesebb, legkísérletezőbb mostanság nem aktív acidhouse-techno produkciója, így Simenon nem lehetett rossz választás. Ráadásul nem is igazán úgy gondolkozik, ahogy azt egy vérbeli technicistától elvárhatnánk: „Martin nagyszerű dalszerző... dalok, dalok, dalok, erről szól az egész”. A Depeche Mode amúgy is erről szól. Sok más fél- majd eltűnt szintetizátort használó zenekarhoz képest azért maradhattak talpon, mert a gépi hangszerelés mellett/ellenére dalokat írtak. És - bocs, a pátoszért - a dalok meg mindennél erősebbek.
Ultra. Aki valami szélsőségeset várt az új Depeche Mode-albumtól, az csalódni fog. A dalok lassan ropják az lemez összlejátszási idejének kirótt perceit, maximum középtempóig gyorsulnak, a hangszerelés meg igencsak konzervatív. Manapság, amikor mindenki a dzsungelbe tart, a három Mode-ista és Simenon producer úgy használt modern hangzásokat, hogy közben azokkal a régi - kettővel, hárommal ezelőtti - Depeche Mode munkákra utalt, nyoma sincs a divatos táncritmusoknak, viszont tudni lehet, hogy az Ultra most készült, ez így együtt nem kis bravúr. A Songs Of Faith And Devotion fülledt, nagyzenekaros, agyonhangszereltsége is eltűnt - tán egy dalban bukkan elő -, helyette valamiféle levegősebb, lebegősebb, ám mégsem könnyed hangzás van. A dalok jók, viszont nincs köztük olyan igazi sláger, még a debüt-kislemez, a Barrel Of A Gun sem igazán az, viszont az Ultra egésze erős atmoszférát teremt, mint dalcsokor hat.
És persze a pluszok. Felbukkan nagybőgő és basszusgitár, slide-gitár, élő dob. Mert vendégzenészek is vannak: Doug Wimbish a Living Colour ex-basszusgitárosa, Jaki Liebitz a Can - a legutóbbi Wantedban olvashattál róluk - dobosa, és egy B.J. Cole nevű gitáros. A Depeche Mode az elkészült számok némelyikét remixre kiadta az Underworldnek, keverjék ugyan már meg kicsinyt. Ezt miért így a végére? Hát azért, mert így áll össze a Depeche Mode kép: jó dalok és sokféle közreműködő meg mindenféle kollaborációk és nem trendkukkoló zenészek. Egy jó popzenekar, mondjuk."

Andy családja adakozásra kéri a rajongókat a DM hivatalos FB oldalán

A hivatalos oldal bejegyzése alapján Andy felesége, Grainne és gyermekeik, Megan és Joe, adakozásra kérik a Depeche Mode rajongókat.
 
"Andy évtizedeken keresztül szenvedélyesen támogatta a Teenage Cancer Trust szervezetet (miután a szervezet alapítói, a háziorvosuk és a család barátja, Dr. Adrian Whiteson és felesége, Myrna bemutatták nekik Teenage Cancer Trust működését). Andy és Grainne az alapítvánnyal való személyes kapcsolata mellett a Depeche Mode is nagy támogatója lett a jótékonysági szervezetnek, és a világ minden tájáról érkező csodálatos rajongóik segítségével hatalmas összegeket gyűjtöttek össze.
 
Ez egy olyan jótékonysági szervezet volt, amely nagyon közel állt Andy szívéhez, és nem is tudnánk jobb módot kitalálni arra, hogy tisztelegjünk emléke előtt, minthogy még több pénzt gyűjtsünk az ő nevében, és segítsünk a rákbetegséggel küzdő tinédzserek és fiatal felnőttek támogatásában.
 
Minden adomány, legyen az bármilyen kicsi is, sokat számít ennek a csodálatos jótékonysági szervezetnek és az általuk végzett munkának.
 
Köszönjük szépen.
Grainne, Megan és Joe xxx"

Home, 2017-2018

És aztán a Global Spirit Tour-ra újra feltámadt a Home: a legutolsó, fesztiválos turnészakaszig minden egyes fellépésen játszották a dalt, és még az utolsó előtti koncerten, az első Waldbühne-fellépésen is felcsendült (de mivel a másodikon nem, ezért lemaradt a turné hivatalos koncertkiadványáról). Ezen a turnén a Home-ot albumverzióban játszották, leggyakrabban a koncert közepén (emlékezetes módon éppen nálunk, a Groupama Arénás koncerten cserélték meg az A Question Of Lust-tal), ezúttal visszafogottabb volt a "first breeeaathhh" rész, viszont a végén a közönségénekeltetés és az ezúttal már dobos-művonósos jammelés hangsúlyosabb és hosszabb volt, mint bármikor korábban. Ismét a budapesti (első) fellépést idézem fel, hatalmas énekléssel és az óráját mutogató Dave-vel :)
 
Ezzel búcsúzom a két napig tartó, 25 éve megjelent Home kislemezt méltató bejegyzéssorozattól. Remélem, tetszett :)
 

Home 2013-2014

A Delta Machine Touron csak a koncertek alig több, mint felén játszották a Home-ot, ugyanabban a zongorás duett-változatban, mint a Tour Of The Universe-en, ugyanolyan lendületes "first breaaaaath" részekkel. És egyre komolyabb jammelésekkel, közönségénekeltetéssel a dal végén. Természetesen a budapesti fellépést idézem meg, ahol először hangzott el Dave szájából, hogy "you are the best, Budapest!"
 

süti beállítások módosítása
Mobil