Depeche Mode összes

Depeche Mode összes

15 éves a SOTU - Peace

2024. április 20. - Szigi.

A PEACE megint egy olyan alkotás, ami úgy kezdődik, mint egy korai Bonanza Banzai-szám (dolgok, amiket nem hittünk volna a kilencvenes évek közepén...). A refrénnel kezdődik a dal, ami elvileg electro-gospel lenne, leginkább az Erasure-t idézi (érdekesség, hogy egy ideig Peace Will Come To Me volt a dal címe). Az első versszak ereszkedő dallama a Beatles Across The Universe-ét juttathatja eszünkbe, ami talán még szándékos is a "Universe" tematika miatt. A fő probléma a bridge: Dave kiabálni kezd, majd sikít egyet, majd a Depeche Mode Fő Tanácstalansági Pontján a refrén visszatérése előtt egy olyan kínos dobszóló szólal meg, amitől talán még C C Catch is felszisszenne. Az erőtlen dobok ugyanúgy megtalálhatóak itt is, mint az In Sympathy-ban (korábban nem volt rá példa, hogy két ennyire gyenge szám jöjjön egymás után DM lemezen). Martin a dalt a SOTU kiadásakor Top10 saját szerzeményének érezte, ehhez képest - második kislemez létére - simán repült a Tour Of The Universe setlistjéből az első turnészakasz után, és azóta sem tért vissza.

 

15 éves a SOTU - In Sympathy

Az IN SYMPATHY-ról mondta azt Martin előzetesen, hogy "olyan, mintha régi, klasszikus Depeche Mode lenne". Ezzel együtt már a Home Fórum előzetes meghallgatásainál is jelezték, hogy nem egy energiabombáról van szó, és a ma 15 éves Sounds Of The Universe lemezen is inkább a fakóságával tűnik ki. Hiába gyors a dal alapritmusa, az unalmas énekdallam és a poroszkáló dobok nem segítenek a befogadáson. A dalszöveg sem segít sokat: együttérzéssel nevet Martin az őt támadókon; és butaságaikra Martin végtelen türelme a válasz... A dal aztán úgy tűnt, hogy a Tour Of The Universe-ön futja ki magát, hiszen igen előkelő helyre, az I Feel You után pakolták, és elég jól is szólt az első két turnéállomáson... aztán kivették a setlistből és nem is került vissza. Egy kihagyott ziccer...
 

15 éves a SOTU - Little Soul

A LITTLE SOUL a ma 15 éves Sounds Of The Universe album első nyugvópontja. A finom gitárjátékot egy viszonylag nyugodt alapritmus és az album szokásos "űrhangjai" egészítik ki, valahogy olyan érzetet adva, mintha egy "űrkávézóban" ülnénk. A dal címe sokáig Footprint volt, aztán később majdnem Little Light lett; Martin szerint ez a dal spirituális értelemben véve rokona a Peace című dalnak, amellyel csaknem egyszerre készült. Dave és Martin együttes vokálja igazán kellemes, ám a dal az albumon kissé unalmaska: ugyanakkor az, hogy nagy potenciál van benne, az a Deluxe kiadványon, a zseniális Thomas Fehlmann Flowing Ambient mixben mutatkozik majd meg. A dalt néhányszor játszották a Tour Of The Universe-ön és meglepetésre 2017-ben a Telekom Street Gigen is - érdekesség, hogy mindannyiszor Martin adta elő a valószínűleg számára nagyon kedves dalt. A dalszöveg ezzel együtt meglepően egoista, vagy netán Martin parodizál valakit?
 

15 éves a SOTU - Fragile Tension

A FRAGILE TENSION volt az első dal, amit majdnem az eredeti formájában megismertünk - később kiderült, hogy az az MGMT remixe volt, ami végül kiadatlan maradt, és alig tér el az albumverziótól, és most "rough version" néven fut - és persze azonnal beindult a kétezres évek legjellegzetesebb Depeche Mode-rajongói reakciója az új dal érkezésekor: "Á, ez még biztos csak a demó!". Kétségtelen, hogy a dal meglehetősen "alternatív": a lassabb énekdallam, a kifejezetten gyors alap és a torz, elsőre kissé öncélúnak tűnő gitárok igencsak megnehezítik a befogadást. A maga idejében sokan felrótták neki túlzottan "tömbszerű" hangzását (ezt azért nehéz vitatni), míg mások túl egyértelmű Ladytron-hatásról beszéltek (ezt is...). A dalt sokáig nem szerettem, aztán nagyon jól öregedett, most már az egyik kedvencem a lemezről; már az Oasis Cigarettes&Alcohol című dalának a dallamát se hallom ki a versszakok elejéből... Az utolsó versszak alatt a plusz szinti különösen tetszik! A dalszöveg szívhez szóló: ha minden igaz, valamifajta ars poeticáról lehet szó: "egy törékeny feszültség, ami összetart minket"... "semmi sem logikus a terveinkben" - sok interjúból hallottunk a fiúktól ehhez hasonló megnyilvánulásokat! A turnén aztán a dal egyetlen előadást élt meg - elég érthetetlen módon, bár ebben az időszakban nem ez volt az egyetlen érthetetlen dolog a Depeche Mode háza táján...
 

15 éves a SOTU - Wrong

Amikor 2 perc 45 másodpercnél bejön az utolsó versszak, Dave mániákus szövegével, Martin őrületes vokáljával és amikor a szintetizátor szinte tolakodóan előfurakodik és magasba tör a sivítása, mintha még a Construction Time Again korszakban lennénk: na ez volt a Depeche Mode utolsó hidegrázós pillanata. Számomra legalábbis. Ez itt a Wrong, a ma 15 éves Sounds Of The Universe harmadik dala.
 

15 éves a SOTU - Hole To Feed

A HOLE TO FEED keletkezéstörténetét - szokatlan módon a Depeche Mode történetében - ismerjük: egy panaszos Hourglass-hangszerelésűnek induló ballada lett teljesen áthangszerelve az albumra. A Dave Gahan-Christian Eigner-Andrew Phillpott szerzőhármas által írt dal alapritmusa kissé szokatlan (azt írták róla az ismertetők, hogy "a modern elektronikát egyesíti egy táncparkett-robbantó és csontpörgető Bo Diddley-szerű ütemmel", amit én nem találtam meg a dalban, leszámítva azt, hogy Bo Diddley nevéhez fűződik a derékszögű gitár, amit már a SOTU alatt használtak az együttes tagjai és aztán a Delta Machine-on emelték be a végleg a megjelenésükbe), és a dal valahogy nem áll össze: a kemény zenei alap a refrénre teljesen megszűnik és helyette akusztikus gitáron hallhatunk egy kevéssé emlékezetes dallamot. A dal elejének dallama viszont annyira hasonlít a House Of The Rising Sun dallamára, hogy az elég elszomorító :( a dal aztán a turnén futotta ki igazán a formáját. Dave szövege nem rossz, de ettől még a furcsa szaggatottság megmarad. Igen kontraproduktív videót forgattak hozzá. Vaughn George szerint ez a Depeche Mode történelmének legrosszabb dala.
 

15 éves a SOTU - In Chains

Mekkora trollság már egy új Depeche Mode nagylemezt egy erősítő bekapcsolásának a hangjával, majd pedig bő 1 perc analóg zajjal kezdeni! A DM megcsinálta: a Sounds Of The Universe nagylemezt az album leghosszabb dalával, az IN CHAINS-szel kezdték, ami egy több tételes elektro-gospel dal: az említett analóg zaj után lassan, ünnepélyesen bontakozik ki, gyomorbavágó basszusokkal és mérges gitárhangzással, majd a kissé váratlanul színpadias bridge után egy diadalmas és remekül meghangszerelt refrénben teljesedik ki. Azok a lánccsörgés-hangok feledhetetlenek! Dave és Martin vokálja csodálatosan dolgozik együtt, főleg a dalszerző horpaszt nagyokat, amikor a dal címét énekli ki... És persze már itt vannak az egész lemezre jellemző szokatlan, "űrszerű" hangok, Martin analóg szintijeinek a hangja. A Sounds Of The Universe stúdiómunkálatairól készült filmekben láthattuk egy táblára rajzolva, hogy a dalt vélhetőleg eredetileg a lemez közepére szánták (a Ghost-tal indult volna az album), amit most már szinte elképzelhetetlennek tartunk - főleg, hogy az aktuális koncertturné is ezzel a dallal indult. A szöveg kicsit "Martin-szöveggenerátoros", de belefér. Nagyon erős kezdés!
 

A hosszú dokumentumfilm, valamint slágerlisták és külföldi vélemények

A Sounds of the Universe az Egyesült Királyság albumlistájának második helyén debütált, az első heti 30 537 eladott példányszámmal - ez a zenekar legmagasabb eladású albuma a listavezető Ultra (1997) óta, azonban ez az első olyan albumuk pályafutásuk során, amely nem tartalmaz top 20-as slágerlistás kislemezt hazájukban. Az Egyesült Államokban az album a Billboard 200-as listájának harmadik helyén debütált, az első héten 80 000 darabot adtak el belőle. Az album végül a Billboard 200-as év végi listáján a 2009-es év 200. helyére került, és a Nielsen SoundScan szerint 2012 novemberéig 193 000 példányt adtak el belőle az Egyesült Államokban.
 
A Sounds of the Universe-t jelölték a 2010-es Grammy-díjra a legjobb alternatív zenei album kategóriában, de alulmaradt a Phoenix Wolfgang Amadeus Phoenix című albumával szemben. Az album borítójának dizájnját a 2009-es Best Art Vinyl szavazáson a tízedik helyre választották.
 
A lemezről szóló kritikák közül néhányat megemlítve Leah Greenblatt, az Entertainment Weekly munkatársa szerint a Sounds of the Universe-on a Depeche Mode "még mindig őszintén ihletettnek hangzik". Ned Raggett, az AllMusic munkatársa pedig a következőket állapította meg: "A Sounds of the Universe egy lassan beérő album, jónéhány hallgatásra van szüksége, hogy teljesen kifejtse hatását, de amikor ez megtörténik, megmutatja, hogy a Depeche Mode még mindig képes a pop vonzerejét és a saját eredeti hangzását az elektronikus korban a hangzásbeli kísérletezéssel és újrakombinálással ötvözni. "
 
Neil McCormick a The Daily Telegraph-tól megjegyezte, hogy az album "megmutatja a legtöbb gitáralapú rockzene fantáziájának korlátait" A Rolling Stone kritikusa, Melissa Maerz azonban úgy érezte, hogy "az eredmény úgy hangzik, mintha időgéppel visszamennénk a nyolcvanas évekbe", hozzátéve, hogy "a Depeche Mode-nak készen kellene állnia a visszatérésre, de még túl korai lenne előpakolni azokat a fekete garbókat." Bill Stewart a PopMatters-től azt írta, hogy a Depeche Mode kifejezetten erős A oldallal csábít minket, majd néhány eldobandó B-oldalassal ábrándít ki. Jon Caramanica a The New York Times-nak azt írta, hogy bár az album "nem rendelkezik az 1984-es Some Great Reward törékenységével vagy az 1990-es Violator összetettségével, félreérthetetlenül kísérletet tesz a múlt újragondolására, ami akkor is csodálatra méltó, ha ez dacos makacsság, vagy éppen kitartó elkötelezettség", de úgy vélte, hogy "még a legötletesebb formájában is ez egy csontnélküli Depeche Mode töltelékalbum, olyan zenékkel, amelyeket bármelyik zenei követőjük is simán elkövethetett volna."
 
Itt pedig a leghosszabb dokumentulmfilm, a "Usual Thing, Try and Get the Question in the Answer" ("Szokásos dolog, próbáld meg a kérdést belefoglalni a válaszba") címet viseli.
 

Making The Universe - a gondtalannak tűnő napok Santa Barbarában és New Yorkban

A ma 15 éves Sounds Of The Universe DVD mellékletén 3 dokumentulmfilm volt megtalálható a lemez készítéséről. Ezek közül talán a leghatásosabb és a gondtalannak tűnő kaliforniai stúdiónapokat legjobban bemutató a 'Making The Universe' címet viselő volt. Nézzük:
 

Sounds Of The Universe - A rövidfilm

A Depeche Mode a Sounds Of The Universe kiadványa a kiadványokban leggazdagabb időszak az együttes életében. A nagylemez szimpla verzióban, digitális kiadásban, vinylen, CD+DVD kombinációban és egy exkluzív Deluxe Box Set kiadványban is megjelent. Ez utóbbin 3 CD (album+B oldalasok, remixek+demók), DVD, két (!) könyv (egy zömmel dalszövegkönyv és egy stúdiófelvételekről szóló képeskönyv), valamint kitűzők, plakát, kis képek és egy eredetiséget igazoló oklevél volt megtalálható. A DVD-n studio session-ök, valamint 3 (!) dokumentumfilm volt megtalálható. Nézzük most elsőként a legrövidebb dokumentumfilmet, amely a Sounds Of The Universe - A Short Film címet viseli. A filmből kiderül, hogy Dave kedvenc dalai a lemezen az In Chains és a Come Back, Martiné a Corrupt, Andyé pedig a Peace, az In Sympathy és a Fragile Tension voltak.

süti beállítások módosítása
Mobil