Depeche Mode összes

Depeche Mode összes

Az ötéves MODE CD Box öt különlegességéről

2025. január 24. - Szigi.

A ma 5 éves MODE Box utolsó 4 CD-jén volt néhány különlegesség. Az első lemez második dala a SOMETIMES I WISH I WAS DEAD (FLEXIPOP VERSION), ami nem más, mint az I Sometimes Wish I Was Dead című Speak And Spell albumszám élvezetes remixe (érdekes, hogy koncerteken mindigis "Sometimes I Wish"-ként konferálta be Dave a dalt). Ez az alkotás sokáig ritkaságnak számított, 2018-ban viszont megjelent a Speak And Spell 12'' Singles Boxban vinyl formátumban - CD-n viszont a ma 5 éves MODE Boxban volt először elérhető. 

 A MODE CD Box következő különlegessége - sőt, messze legnagyobb meglepetése - a DRESSED IN BLACK (RECORD MIRROR VERSION). A Black Celebration emblematikus dala még demó változatban került fel a Record Mirror 1986 február 8.-án megjelenő, "THE RM EP"-jére, egy Pet Shop Boys (In The Night), egy Beastie Boys (Slow And Low) és egy LL Cool J (Dangerous) alkotás mellett. Ez a változat - noha nem számottevően tér el a későbbi albumverziótól - mintha kevesebb produceri munkával készült volna el, valahogy nélkülözi az albumverzió kérlelhetetlen, sötét hangulatát. Ennek korábban volt egy közkézen forgó, rosszabbul szóló, korán lehalkuló változata is, ezúttal viszont teljes pompájában hallhatjuk ezt az érdekes demót. 

A MODE CD Box következő érdekessége a DEATH'S DOOR (SOUNDTRACK VERSION): ez ugyanis eddig nem jelent meg hivatalos Depeche Mode hanghordozón, csupán az Until The End Of The World című film filmzenei CD-jén volt fellelhető. DM kiadványon a MODE CD Box megjelenéséig a "Jazz Mix" volt megtalálható (a Condemnation maxi B-oldalán), és a Soundtrack Version tulajdonképpen csak annak a lerövidített, a felénél "fade-outolt" verziója, annak a hosszú instrumentális levezetése nélkül. Ehelyett is el tudtunk volna képzelni valami érdekesebbet a CD Boxban - főleg, hogy ez után az alkotás után rögtön jön az említett Jazz Mix is...

A következő érdekesség a MODE CD Boxban a 18. CD-t nyitó OH WELL (EDIT) verzió. Ez eddig csak a Wrong vinyl B-oldalán volt fellelhető, CD-n a MODE boxban jelent meg először - a Sounds Of The Universe extrái között nem ez a verzió, hanem egy hosszabb található meg (ami akkurátusan következik is utána a Mode boxban...). Szerencsére ezúttal nem a Death's Door "editálási" megoldásairól van szó, az Oh Well (edit) egy önálló értékű rövidített verzió, sőt, kompaktságában nekem jobban is tetszik, mint a kissé terjengős verzió a Sounds Of The Universe Deluxe kiadványról. 

A 18 CD-s MODE CD Box utolsó különlegességéhez érkeztünk, ami természetesen nem más, mint a 18. CD utolsó dala, a HEROES (HIGHLINE SESSIONS VERSION)-ja! A David Bowie-főhajtás a hipnotikus-erőteljes dobjaival és a kissé U2-s lezárásával remekül fémjelzi a Spirit-időszakot - és a Global Spirit Tour-t is, némi meglepetésre. Azóta ez megjelent vinylen is, a Spirit - The 12'' Singles Boxban.

5 éve jelent meg a MODE Box - emlékezzünk vissza

Ma 5 éve jelent meg a MODE elnevezésű 18 lemezes CD box. A kiadvány a 2019-es karácsonyi szezon sztárja lehetett volna, ám csúszott a kiadása, és csak 2020 január 24-én került a boltokba. A CD-ket egy gazdagon illusztrált könyv kísérte.
Az itt következő írás az 5 évvel ezelőtti gondolataim felhasználásával készült - néhány közülük tévedés volt, néhány azóta már nem érvényes, de sokszor helytállóan gondolkodtam.
 
A 18 CD kevés újdonságot tartalmazott, de azt is figyelembe érdemes venni, hogy a DM nem igazán tudja különlegességekkel (pl. demók, akusztikus verziók, kiadatlan mixek) megpakolni a lemezeit, mivel - a bennfentes BRAT, azaz Daniel Barassi elmondása alapján - alig vannak nekik ilyenek.
A kiadvány tartalmazta az addig megjelent mind a 14 stúdiólemezt - az első tízet a 2006/2007-ben kiadott, remasterelt verzióban, a Playing The Angel-Sounds Of The Universe-Delta Machine-Spirit vonalat pedig változatlan formában. Figyelemre méltó, hogy például a Dreaming Of Me - helyesen - elkerült a Speak And Spell utolsó dalának a pozíciójából, ahová az említett Remaster Series-ben került; az első kislemez a 15. CD harmadik dala lesz. Az Everything Counts (reprise) nem szerepel a kiadvány dallistájában, de megtalálható a szokásos helyén, az And Then... után. Az Ultra esetében külön vették a Junior Painkiller-t az Insight-től, ami megint egy üdvözlendő dolog (nem volt nagyon könnyű dolga eddig, aki CD-ről akarta volna meghallgatni az Ultra hangulatos, bő 2 perces instrumentális lezárását). Érdekesség, hogy ugyanez nem történt meg a Sounds Of The Universe-t záró Wrong (reprise)-zel; ott tehát továbbra is elvileg a Corrupt utáni csend után kell keresnünk az album nagy slágerének a pár másodperces visszacsengő verzióját.
Az utolsó 4 CD egy B-oldalas és albumra nem került Singles-válogatás lett, ami valljuk meg, hogy elég gyakran szerepelt a rajongók körében a különböző kiadvány-kívánságműsorban. Ezúttal tehát megkapjuk ezt, szép akkurátus sorrendben, és első látásra teljesen korrektnek, ügyesen összeválogatottnak tűnik a lista, nincsenek érthetetlen kimaradások (pl. nem hagyták le az It's Called A Heart-ot, amit testületileg utálnak), és néhány különlegesség is helyet kapott. Az első lemez máris - nagyon helyesen - a Photographic Some Bizzare verziójával indít, amit persze ismerünk a The Singles 81-85 1998-as újrakiadásáról. Az időrend ezután kicsit megbicsaklik, hiszen az első lemez legnagyobb különlegessége, a Sometimes I Wish I Was Dead Flexipop verziója következik (pedig ez csak 1981 őszén, a Just Can't Get Enough kislemez után került kiadásra, tehát leginkább az Any Second Now után kellene szerepelnie), amely a Speak And Spell 12'' vinyl boxban került újra reflektorfénybe; ekkor megjelent digitális formátumban is (a vinyl box mellékleteként), de CD-n most lesz először elérhető. A Dreaming Of Me következik, mint lemezre rá nem kerülő első kislemez, majd szép sorban jönnek az első két lemez B-oldalasai (érdekes, hogy a Now, This Is Fun ismét vesszővel szerepel, mint az eredeti kislemezen - később a Singles Boxokban vessző nélkül jött ki a cím, és ugyanez igaz a Love, In Itself-re, és a Pleasure, Little Treasure-ra is, szerintem ez is örvendetes, hogy a Mode kiadványon az eredeti írásmódhoz ragaszkodnak) aztán némi meglepetésre mindkét Excerpt From: My Secret Garden rákerült a válogatásra, pedig különösebb különbség nincs a "sima" Excerpt és a Further Excerpt között. A Get The Balance Right! is itt van, mint albumra rá nem kerülő kislemez, és ez is az eredeti írásmódjával, felkiáltójellel, ahogy a The Great Outdoors! is; majd szép sorban jönnek az 1983-1985 közötti korszak dalai (az albumra rá nem kerülő Shake The Disease és It's Called A Heart is). Az első lemezt az It's Called A Heart B-oldalasa, a Fly On The Windscreen zárja (ami ugye eltér a Black Celebration-ön található albumverziójától).
A második lemez egy kissé meglepő különlegességgel kezdődik: itt szerepel ugyanis a Dressed In Black egy korai, Record Mirror EP-n megjelenő verziója. Ráadásul nem is pontosan az, mivel az egy lehalkuló, elég gyenge minőségű anyag volt, itt viszont egy teljes verziót hallunk - mindenképpen ez a lemez legnagyobb különlegessége! Persze, kérdés, hogy ha már két ilyen "korai" verzió idekerült, akkor kérdés, hogy az 1987-es karácsonyi különlegesség, a Never Turn Your Back On Mother Earth korai verziója miért maradt ki. Következnek a Black Celebration-korszak dalai, ahol megint lehet kicsit filozofálni, hogy a Breathing In Fumes, vagy a Black Day mennyiben felel meg külön dalnak, és mennyiben a Stripped és a Black Celebration "mixei", vagy "változatai", mindenesetre mindkét verzió megtalálható lesz a válogatáson. Az 1987-es korszak viszont kisebb meglepetéssel nem a Strangelove B-oldalán megtalálható Pimpf-fel kezdődik, hanem az Agent Orange-dzsel, viszont valamiért a Pimpf remixe, az eredetitől alig eltérő Fpmip meg szerepel itt - megint nem égbekiáltó hiba, de kissé furcsa akkor is. Lehet mondani, hogy a Pimpf később rákerült a lemezre - ezért nincs itt a B-oldalasok között például a One Caress, nagyon helyesen - de az albumverziós Pimpf eltér a kislemezen találhatótól, szemben a One Caress-szel. Ezután az 1987-es korszak B-oldalasai, majd szépen sorban a Violator B-oldalasai következnek - apró érdekesség, hogy a Kaleid nem az eredeti verzión szereplő '7'' version' néven fut, viszont a következő lemezt nyitó My Joy pedig megkapta a "Seven Inch Version" kiegészítést.
A harmadik lemez tehát a My Joy-jal indít, majd újabb érdekesség következik: a Death's Door-nak ugyanis - DM hanghordozón most először - kiadásra kerül a "soundtrack version"-ja is, de rögtön utána itt van a "Jazz mix" is, amit ismerhetünk a Condemnation maxiról. Tekintve, hogy a két verzió a megszólalásig hasonlít egymásra, csak a Jazz mix hosszabb, kissé érthetetlennek tűnik mindkét verzió szerepeltetése - ennyi erővel a Work Hard vagy a Fools is szerepelhetne a hosszabb verziójával is. Az Ultra korszak egy furcsa cserével kezdődik, ugyanis először az It's No Good B-oldalán található Slowblow szerepel a válogatáson, és csak utána jön a Barrel Of A Gun B-oldalasa, a Painkiller - pedig egyértelmű, hogy a Barrel Of A Gun a korábbi kiadvány. Ezután az 1998-as három dal következik, természetesen az albumra fel nem kerülő Only When I Lose Myself vezérletével, majd pedig az Exciter korszak lemaradó dalai következnek - érdekes, hogy az Easy Tiger-nél nem szerepel a "Full Version", noha természetesen a Dream On B-oldaláról származó teljes verziót hallhatjuk itt, nem az Exciteren szereplő nyúlfarknyi változatot. A harmadik lemez a Playing The Angel korszak B-oldalasaival folytatódik, ami egy teljesen tiszta időszak ebből a korszakból: a lemezt a Playing The Angel-re fel nem került Martyr kislemez zárja.
A negyedik lemez szintén egy érdekességgel kezd, ugyanis CD-n most először jelenik meg az Oh Well megvágott (edit) verziója, ami a Wrong vinyl maxi B-oldalán volt megtalálható. Kis meglepetésre ezután akkurátusan a hosszabb Oh Well következik, amit jól ismerhetünk a Sounds Of The Universe bónusz CD-jéről - ha szigorúan ragaszkodunk a koncepcióhoz, akkor valószínűleg elég lett volna az editált változat, hiszen az az "igazi" B-oldalas (ráadásul itt is eléggé hasonlít a két verzió egymáshoz). Ez után ugyanis - az All That's Mine kivételével - már nem is igazi B-oldalasok szerepelnek, hanem a Sounds Of The Universe és a Delta Machine bónusz CD-jén szereplő dalok. Óriási hiányérzetünk lehet viszont itt, ugyanis ismét nem jelent meg DM hanghordozón a 2011-es So Cruel, azaz a U2 Achtung Baby-jéhez készült szépséges feldolgozás. Azzal semmiképpen sem lehet érvelni, hogy nem fért volna fel a CD-re, hiszen az utolsó, 18. lemez mindössze 11 dallal szerepel. A válogatást az egyetlen "újdonság" zárja: a Spirit-időszak emblematikus David Bowie-feldolgozása, a Heroes szerepel itt, a Highline Sessions-változatában - ez azóta megjelent a Spirit 12'' Singles Boxon is.
 
Itt egy unboxing videó a kiadványról:
 

Dave beszólongat Antwerpenben

15 éve Antwerpenben járt a Tour Of The Universe. A turnéblog kivételesem semmitmondó volt, ismét a jólfésült amerikai kislány mondta fel az aznapi olvasmányait:
 
"Egy újabb izgalmas állomás a Depeche Mode világkörüli turnéján! Eltekintve attól, hogy ez Európa gyémántfővárosa - és ez mindanyunknak nagyon tetszik - Antwerpen 17.000 fős közönsége hihetetlen volt! A Sportspaleis-t a Billboard magazin a világ 10 legjobb helyszíne közé választotta 2007-ben. Figyelembe véve, hogy mennyire izgalmas volt a koncert, nem hiszem, hogy sok minden történt, ami ezt a rangot megkérdőjelezné."
 
Nézzünk viszont egy érdekesebb sztorit a Home Fórum Angelindájától:
 
"A koncert legviccesebb része az volt, amikor néhány nagyfiú előttem elkezdte dúdolni a Just Can't Get Enough-ot, a Stripped előtt. Erre Dave azt mondta nekik: "Tudjátok mit fiúk, egy új énekesre van szükségetek". Aztán a Stripped után a srácok újra elkezdtek, amire Dave lehajtotta a fejét és a kezébe temette az arcát. Ettől a rajongók viszont még hangosabban kezdtek énekelni! Ezen a ponton Dave eléjük állt és mikrofon mellett odaszólt nekik nevetve valami olyasmit: "Kussoljatok már ezzel a szörnyű dallammal!" (mint ismeretes, a DM azóta is többé-kevésbé a koncertrepertoárján tartja a Just Can't Get Enough-ot).
 
Van felvétel erről a Stripped-ről, de sajnos csak a Stripped előtti rész hallható, és ott se egyértelmű, hogy Dave mit mond (a bemutatás előtt).
 

Mindent a 15 éves Nitzer Ebb kollabokról

Ma 15 éve jelent meg a Nitzer Ebb: Industrial Complex című lemeze. Douglas McCarthy zenekara 2010-ben ekkor éppen a Tour Of The Universe koncertsorozaton volt előzenekar. Talán ennek is volt köszönhető, hogy a Nitzer Ebb nagylemezen hárman is feltűntek a Depeche Mode (egykori) tagjai közül. Ma ezt a három felbukkanást vesszük sorra.
 
A nagylemez húzódala az ONCE YOU SAY című alkotás volt, amelyben Martin vokálja is hallható. Nekem ennek a dalnak refrénje az I Feel You-t juttatja eszembe.
 

A ma 15 éves Nitzer Ebb nagylemez, az Industrial Complex deluxe kiadványán két korábbi Depeche Mode tag remixe is megtalálható volt. Elsőként jöjjön Vince Clarke újragondolása a Once You Say című dalhoz:
 

És itt egy másik remix a ma 15 éves Nitzer Ebb nagylemezről, az Industrial Complex-ről: ez pedig nem más, mint Alan Wilder átdolgozása az I AM UNDONE című dalhoz! Bő 1 éve ennek a dalnak az AI változata ment körbe-körbe az interneten, ahol Douglas vokálját Dave-esíteni próbálta a mesterséges intelligencia - sikertelenül... Íme Alan kiváló Nitzer Ebb remixe:
 

Párizs, 1-2, 15 éve

A ma és holnap 15 éves két párizsi fellépésről 5 éve írtam itt és itt.

süti beállítások módosítása