Depeche Mode összes

Depeche Mode összes

És még egy táncos mix - Strangelove (Pain Mix)

2022. április 27. - Szigi.
Visszatérve a UK limitált 12'' vinylre (és persze a maxi CD-re, hiszen egyáltalán nem ritka mixekről beszélünk), a következő alkotás a STRANGELOVE (PAIN MIX). A kiválóan szóló remix Phil Harding munkája, aki néhány hónappal korábban már az A Question Of Time (Extended Mix)-szel lerakta a névjegyét. A Pain Mix sem lóg ki a Strangelove mixek általános táncolhatóságából: "pain" hangok különböző hangmagasságokban, néhány izgalmasabb hang, de amúgy semmi sem zavarja meg az 1987 nyarán diszkókba járókat a táncban :)
 

Rövidebb vakulás - Strangelove Blind Mix Edit

A Strangelove kislemez USA kiadványainak némelyikén némiképp eltérő hosszúságú mixek szerepeltek. A Blind Mix után említsük meg a STRANGELOVE (BLIND MIX EDIT)-et, amely egy bő fél perccel rövidebb változat Daniel Miller és Rico Conning hódító, táncos remixéből (a végén hamarabb halkul el). Ha már kerek évforduló, emlékezzünk meg ezekről az apróságokról is :)
 

Daniel Miller beugrik a stúdióba - Strangelove (Blind Mix)

A Strangelove limitált vinylen három új alkotás volt megtalálható az eredeti formájában ideemelt Pimpf mellett. Elsőként itt a STRANGELOVE (BLIND MIX), ami Daniel Miller és Rico Conning változata. Daniel és Rico, akik akár még néhány hónappal korábban is hajmeresztő és mélységesen alternatív változatokat készített a zenekarnak (Black Celebration (Black Tulip Mix, A Question Of Time (New Town Mix)), ezúttal nem akartak kimaradni a "hódító dal táncos remixei" sormintából és egy kifejezetten táncolható változatot készített a dalból, amelyben nagyban támaszkodott a Maxi-Mix megoldásaira. A mix érdekessége a vége, ahol új szövegrész jelenik meg, noha az inkább a dal sorainak ismételgetése (folyamatos "i give in" felütésre válaszol Dave). Ezt az ötletet végül aztán a dal későbbi albumváltozatára is alkalmazták.
 
Dave Bascombe így emlékszik: „A dal még az album végső keverése előtt jelent meg, és nem sokkal ezután Daniel Miller, aki a 12”-es Blind Mix változatában működött közre, beugrott a stúdióba segíteni. Amikor végre a Strangelove-nak az albumra kerülő változatát kevertük, hozzácsaptuk a 12”-es verzió elemeit is, ami nem volt egyszerű, hisz számos elemből és darabból kellett összerakni. Igazi babramunka volt.” (az idézet Steve Malins: Black Celebration című könyvéből származik)
 
Ez a kis szösszenet is bizonyítja, hogy Daniel és a csapat között azért nem szűnt meg a szoros együttműködés, hiába volt ezúttal - első ízben - külsős a producer (Dave Bascombe).
 

Egy remixnek eladott "semmi" - Fpmip

A ma 35 éve megjelent Strangelove UK 12'' vinyl B-oldalán az eredeti B-oldalas dal, a Pimpf remixe szerepel, FPMIP címmel (ami a Pimpf, visszafelé olvasva). Az, hogy ez mennyire nevezhető remixnek, az persze kérdés, hiszen hogy ne mondjam pofátlan módon egyszerűen kivették a "hóóó-hiiiii" részt a dalból és beillesztették az eredeti Pimpf elejére. És hogy utána mi következik? A Pimpf még egyszer, csont nélkül Manapság mit kapna egy ilyen megoldásért a zenekar... :D
 

Egy furcsa kis torzszülött - Strangelove (Midi-Mix)

A Strangelove UK 12'' vinyl A oldalára felkerült még egy igen furcsa, rövid alkotás, a STRANGELOVE (MIDI-MIX). Ez egyrészt jópofa a "Maxi-Mix" után közvetlenül, másrészt viszont kissé érthetetlen a szerepeltetése, ugyanis egy másfél percnél alig hosszabb, enyhén japános hatású kis midi-változat került fel így a kiadványra, aminek talán a stúdióban is lehetett volna maradnia. Alan is osztja ezt a véleményt, aki így beszélt a mixről: "A mix onnan kapta a nevét, hogy a felvételek alatt a MIDI konfiguráció egyszer csak megzavarodott, és a sequencerek rossz részeket kezdtek játszani. Valaki szerint elég jól hangzott, úgyhogy egy kicsit feljavítottuk, és remixként feldobtuk a kislemezre. Ma már kételkedem a döntés helyességében.”
 

Egy hódító mix - Strangelove (Maxi-Mix)

A ma 35 éve boltokba kerülő Strangelove hosszabb verziója a STRANGELOVE (MAXI-MIX) volt. A "meleg hangzású" szintiszőnyeggel kezdődik, majd érkezik a visszhangosított fődallam, aztán a táncos dob, majd pedig a hódító basszus és a kiválóan szóló gitár. Van persze plusz rész is, egy nagyon enyhén csörömpölős, egzaltált szintijátékkal megbolondított rész (ezzel is zárul az alkotás), de a széles hangképet és a hódító táncosságot ezúttal semmi sem zavarja meg. Ez az utolsó korszak, amikor a zenekar még saját maga készítette a dalainak hosszabb változatát, és persze nem biztos, hogy ezért, de a Maxi-Mix egyike a Depeche Mode legközkedveltebb mixének.
 

Egy lenyűgöző B-oldalas - Pimpf

A ma 35 éves Strangelove 7'' kislemez B-oldalasa a PIMPF című alkotás. A dal különös címe vita tárgya máig, hogy honnan származik: valóban létezett 1935 és 1944 között egy ilyen című, fiataloknak (különösen a Deutsches Jungvolk tagjainak) szóló, kalandokkal és propagandával töltött náci propagandafüzet, ugyanakkor van magyarban is egy ritkán használt (igaz, német eredetű) szó, a "pimf", ami annyit jelent, hogy "semmitmondó", "értéktelen". Alighanem ez is az egyike Martin rejtélyes című instrumentálisainak...
 
A dal káprázatos példája a Depeche Mode zenéjének összetességére, fokozására. Egy nyugtalanító, "üresen" szóló zongoradallam szólal meg valahol a pusztában, amire a magasabb regiszterben finom csilingelő hang tevődik. Aztán a második ismétlésnél már egy távoli üstdob hallható (Dave Bascombe: "Az együttes nagyon sok hangszert vonultatott fel. A 'Pimpf' rögzítésékor például egy hatalmas üstdobot és egy hagyományos nagydobot is hoztak. Ezek igen hasznosnak bizonyultak, szükség esetén bizonyos hangokat le tudtunk rajtuk dobolni."), hogy aztán a harmadik ismétlésnél az üstdobok mellé megérkezzen egy új, komor zongorafutam, ami az üstdobbal együtt kísérteties hatást kelt. Az emelkedő résznél ismét plusz hang, egy újabb üstdob, cintányérral, majd jönnek a drámai vonósok és a zenekar tagjainak kórusszerű, nem kevésbé drámai "hóóóó!! hííííí!" hangjai. A méltóságteljesen és vészjóslóan teljesedő dalba ekkor egy újabb csilingelős dallam érkezik, aztán a következő "körnél" újabb, mintha női kórus felelne a DM tagjainak kórushangjaira, miközben mintha még újabb üstdobokat is szolgálatba állítanának; (az albumverzió itt kicsit rövidebb, de ezzel majd márciusban foglalkozun), aztán már csak az őrület van hátra, ugyanis bejön még egy, vonós hatású zaklatott, agyondíszített, orgonaszerű szintidallam, szinte már a kakofóniába lökve az egy szál zongorával induló alkotást. Aztán hirtelen minden véget ér, és a csend óriási, drámai űrt hagy maga után... Elképesztően intenzív alkotás.
 
Érdekes módon klip készült a dalhoz, amely aztán a Strange címet viselő klipgyűjteményen jelent meg, egy évvel később. Ebben Martin zongorázik egy Depeche Mode Museo nevű bódéban, valahol az arizonai sivatagban (Alan elárulta később, hogy noha a dal Martin szerzeménye, a stúdióban mégis ő játszotta fel a dalt). Ám aztán a hegyeken gyanús figurák tűnnek fel (az együttes tagjai), és fenyegetően közelednek a kis bódé felé, amely felé "Pimpf" feliratú útjelző táblák jelzik az irányt (amelyet Dave fel is rúg a klip egy pontján). A különféle irányokból érkező együttestagok kisvártatva összeállnak egy szemmel láthatóan feldúltan elénekelt "hóóóó!!! hiiiiii!" kórusra, majd elindulnak a kis faépítésű Museo felé, amelyben Martin rendületlenül játssza a dalt. A Museo persze zárva van, ezért kézzel, majd fejjel elkezdik bedönteni annak a falát. egy idő után sikerrel is járnak, Martin felpattan, a Museo összedől, ám Martin győzedelmesen emeli fel a klip végén a korszak jelképét, a megafont. Sajnos a zongora a romok alatt maradt :(
 
Alan ezt mesélte a dalról a Music For The Masses 2007-ben megjelenő dokumentumfilmjében: "Az album elég sok dala egyetlen kiválasztott témára van építve, illetve folyamatosan arra építkezik. A 'Pimpf' például igen szemléletesen érzékelteti ezt. A végére az ember egy mosdókagylóban találja magát. Az egész ezzel szemben egy egyszerű kis zenei aláfestéssel kezdődik, amely minduntalan önmagába tér vissza. Vélhetően túl sok Philip Glass-t és minimalistát hallgattam akkoriban. Szóval, az egész egy parányi témára épül, amelyhez idővel hozzá-hozzátettünk. (...) Nagyon fontosnak éreztük, hogy minden egyes dal fókuszáljon valami felé. Azt hiszem, ez volt igazán a mozgató rugó, és nem csak úgy kijelentettük azt, hogy "most pedig egy koncepció albumot készítünk". Az ember sohasem tudhatja, milyen lesz a végeredmény. Egy dolgot kötöttünk ki az elején, azt hogy "ezúttal minden egyes dal valamilyen gondolat vagy téma köré építve kell, hogy kibontakozzon."
 
Dave Bascombe így beszélt a dalról 2019-ben, a Super Deluxe Edition magazinban: "Nagyon elégedett vagyok ezzel [a dallal]. Tudom, ez volt a 'Strangelove' B-oldala, a Pukban [stúdióban] voltunk, és ők elmentek valószínűleg egy videoklipet csinálni, elutaztak, nekem pedig nem volt semmi dolgom, szóval csak a magam kedvéért kevertem újra. Úgy gondoltam, hogy sokkal jobban meg tudom csinálni, és ez egy sokkal jobb keverés volt, és amikor visszajöttek, mindannyian egyetértettek ezzel. Eredetileg nem úgy volt tervezve, hogy felkerüljön az albumra. Azt hiszem, talán azért, mert jobb keverést csináltam, vagy bármi más, és ez egy olyan erős szám az albumon [hogy meggondolták magukat]. (...) Ez egy nagyszerű szám. Szeretem a kísérletezőbb dolgokat. Martin tényleg az ő elemében van, ahogy énekel rajta."
 
Íme a Pimpf klipje:
 

Újabb kerek jubileum: ma 35 éve jelent meg a Strangelove!

Ma 35 éve került a boltokba a Depeche Mode egyik legnagyobb slágere, a Music For The Masses első kislemeze, a STRANGELOVE! Néhány weboldal még mindig az április 13.-ai kiadást gondolja valószínűnek, pedig ma már egyértelműnek látszik, hogy a kiadvány katalógusszáma, a BONG 13 csúszhatott bele az idők során a megjelenés dátumába. Mindenesetre a Depeche Mode Information Service mindkét  releváns száma egyértelműen 27.-re teszi a kiadás dátumát, és az sem véletlen, hogy a dal első recenziói is 27.-e után jelentek meg.
 
A dalt a Kinks-féle Konk Studiosban rögzítették, az észak-londoni Hornsey-ben, Dave Bascombe producer vezetésével. A számot állítólag nagyon nehezen rakták össze, és az utólagos bölcsesség birtokában Alan Wilder úgy érzi, hogy a dal eredeti változata „túlzsúfolt”.
 
A kislemez szinte berobbanóan kezdődik, kemény basszusokkal, csilingelő dallammal, majd jön a csattogó dob, aztán már következik is Dave hódító éneke, a háttérben pedig egy gyönyörű szintiszólam az izgága basszus és a finom gitárjáték (!) mellett. A meglepően sok szöveggel ellátott alkotás egyfajta megkönnyebbültséget, felszabadultságot jelzett a komor Black Celebration-időszak után, így találóan vezette fel a napsugarasabb Music For The Masses-érát. A korábbi évek dalaiban nehezen lehetett volna elképzelni olyan sort, hogy "Megmosolyogtatom a szívedet"... Aztán persze van egy kiállás, kemény "pain" felelgetésekkel, de a hódító szintiszőnyeg minduntalan visszatér és valóban a mi szívünk is mosolyog a dal végén... Alan szerint az album-és a koncertváltozat jobb: nekem a kislemezverzió a favoritom :)
 
De mi volt a fiúk véleménye a dalról?
 
Martin 1998: "Szerintem ez az egyik legpoposabb kislemez ezen a gyűjteményen. Valahogy nem tudom, hogy még mindig működik-e számomra... néha a karrierünk során a kommersz rossz oldalára léptünk, nem túl gyakran, és a 'Strangelove' éppen a jó oldalon van. Olyan, mint az "Enjoy The Silence", ez is a kommersz jó oldalán van. Van egy határvonal, és ha túl messzire lépsz át rajta, akkor unalmas popzene lesz belőle."
 
Daniel Bascombe, 2019: ""Ez volt az egyik olyan dal, amiről tudom, hogy Martin a felvétel korai szakaszában már elég elégedetlen volt... Azt hiszem, az eredeti demóján egy gyors basszusvonal volt benne, amit Alan féltempóra alakított, és emlékszem, hogy Martin nem volt elégedett ezzel a változtatással. Az én hozzájárulásom társproducerként az volt, hogy azt mondtam: "Miért nem használjátok mindkettőt?". [nevet], és ha meghallgatod a single verziót, akkor ott két basszusvonal van. Martin eredeti basszusvonala sokkal gyorsabb és sürgetőbb volt, az albumverzió pedig jóval lassabb, és ráérősebb."
 
Alan Wilder, 1989: "A 'Strangelove'-ról mindig az jut eszembe, hogy mennyi időt töltöttünk a felvételével, és milyen vitákat váltott ki. Azt sem tudom megmondani, hogy hányszor kellett újra felvennünk. Legalább százszor kellett megváltoztatnunk a basszusvonalat. Rengeteg ütőhangszer is volt, amit végül eltávolítottunk. Valójában az volt a probléma, hogy még a felvétele előtt eldöntöttük, hogy kislemez lesz belőle, és ez bonyolította a dolgokat. Jól akartuk megcsinálni, és sokat dolgoztunk, mindezt egy olyan eredményért, ami szerintem nem kiváló. Az élő verzióval sokkal elégedettebb vagyok."
 
Alan, 1998: "A 'Strangelove' pont a 'Stripped' ellentéte volt. Nehéz volt összerakni, mivel sok apró részből állt, nehéz volt egyetlen dolgot találni, amire fel lehetett volna fűzni a számot. A kislemez a Music For The Masses végleges keverése előtt jelent meg, és ebben a késői szakaszban Daniel meglátogatta a stúdiót, hogy segítsen nekünk - ez is bizonyította, hogy még mindig szoros volt a produkciós kapcsolata a zenekarral. Közreműködött egy 12"-es verzióban (Blind mix), és mire a zenekar készen állt a 'Strangelove' keverésére az LP-hez, úgy döntöttek, hogy az albumverziónak ennek elemeit is tartalmaznia kell. Így az eredmény (az albumverzió) az eredeti és Dan remixének egyfajta ötvözete lett".
 
Alan, 2000: (Rajongói kérdésre, hogy melyik a legkevésbé kedves dala a The Singles 86-98 azon részéről, amiben még részt vett): "Valószínűleg a Strangelove - de nem szeretem a Behind The Wheel remixet sem."
 
A Strangelove klipje volt a második Anton Corbijn által forgatott klip a Depeche Mode történelmében. Ez az A Question Of Time után egy újabb szemcsés, fekete-fehér videó, melyet Párizsban, a Music For The Masses stúdiómunkáinak helyt adó Belle Gabrielle sugárúti Stúdió Guillaume Tell-i komplexum közelében forgattak. A megelőző néhány év klipjeihez képest ez megint egy felszabadult videó, egyfajta reklámfilm Párizsról, modellekkel, hatalmas megafonokkal és véletlenül arra járó, és a klipbe bekerülő öreg nénikkel. Ahogy a dalból is, számomra a klipből is egyfajta felszabadultság sugárzik, főleg a végén, a forgatás "bakiparádéjánál". Szerintem kifejezetten jól sikerült klip. Ahogy Jonathan Miller: Stripped című könyve írta: "A videoklip némileg szürreális hatást kelt, ahogy váltakozva láthatók az együttes tagjai, kezükben óriási, BONG 13 feliratú megafonokkal - ez a kislemez katalógusszáma -, míg a „statiszta” a ruhátlanság különböző fázisaiban vonaglik egy hálószobában. A vágáskor Corbijn némi folyamatosságot teremtett a klip elődjével, az A Question Of Time-al, a záróképsorokon a túlzásba vitt ünnepélyes színészi játék után a zenekar együttesen nevetésben tör ki."
 
Alan Wilder: „Anton Párizsban forgatta a klipet, melyben statisztaként barátnője, Nassim is szerepel. Ez volt a jellegzetes Anton-féle hozzávaló első megjelenése - a női nem (modellek és színésznők formájában)!”
 
Dave Gahan számára a Stúdió Guillaume Tell-beli munkát a francia rajongók „hihetetlen” nyomulása színesítette: „Csak ültek a stúdió előtt, és ha valaki közülünk kilépett az ajtón, egyből odatolakodtak, és azt kérdezgették: »Mi volt ez? A kislemezt hallottuk az előbb? A kislemez volt?«. Volt köztük egy fazon, nagyon fura alak, aki szó szerint éjjel-nappal a szállodánk előtt ült. Sosem szólt semmit, csak állandóan fotózott minket. Katonai kabátot hordott, és azt hittük, felrobbant minket, vagy ilyesmi, úgyhogy senki nem akart elsőként kilépni az ajtón. Elég bizarr figura volt.”
 
Az ideiglenesen ott tartózkodó Andy Fletcher számára sem a Fény Városa volt Párizs: „Egy olyan helyen laktunk, amit Kutyaszar Citynek neveztek, mindenkinek volt kutyája, és minden tele volt kutyaszarral - állítom, a Kutyaszar City enyhe kifejezés!”
 
A 2016-os Video Singles Collection audiokommentárjai között a zenekar így beszél a klipről:
 
Dave: "Ez az a szám, amiben kibaszott idiótán táncolok. A klipet Párizsban forgattuk, azt hiszem, legalábbis a környezet alapján. Ott az Eiffel torony, jól emlékeztem! A második klipünk Anton Corbijn-nal. Az egész videót egyedül forgatta Anton, mindössze egy Super 8-assal a kezében. A szemcsés filmen látom. Az egész klip nagyon jellemző Antonra, a jelenetek gyakorlatilag akár a fényképek. Erre jött rá némi szerepjáték a részünkről. De használtunk zöld hátteret is, vagyis a korai megfelelőjét, ami nem azonos a mai CGI-s háttérrel. Rajzok és képek 'mentek' mögöttünk, amit már nem emlékszem, hogy ki készített. A második lány Anton barátnője volt, míg az első talán az öltöztető asszisztens. Kedves emlékek törtek rám. Fiatalok voltunk. Valahogy ekkortájt még szabadok voltunk, korlátok nélkül mozoghattunk, mondhatni a világsiker hajnalán. Ekkor kezdtünk el együtt dolgozni Antonnal, amely folyamat a mai napig tart. A 'Strangelove' igazából a második klip, amit együtt forgatunk, az első, az 'A Question Of Time' volt, amivel elnyerte a bizalmunkat. Az ötlet ezúttal sem volt túlbonyolítva. A gyakorlatban a klip mindig Anton és képi ötleteinek a vizuális megjelenítése. Mozgó fotógráfia. Igazi Anton Corbijn stílusjegy. És már itt, a kezdet kezdetén próbált belőlem színészt faragni, ami nem volt könnyű. A forgatásról csupa kellemes emlékem van. Biztosan állíthatom, hogy előző éjjel végig ittunk, és nem voltunk józanok a fogatáson sem. De valahogy ha munka volt, mindig összeszedtük magunkat, és profikként álltunk a kamera elé. Anton amúgy nem igazán party figura, így nem hiszem, hogy velünk tartott volna. Néha, nagyon néha tudtuk csak bűnbe vinni. De akkor megpróbáltunk mindent, hogy másnap ne kelljen dolgozni. Folyamatosan megpróbáltuk szabotálni a munkát, haha. Örömteli és izgalmas időszak volt, telis tele vidámsággal. Itt, a végén vannak az extra jelenetek, haha. Az öreg néni például szimplán belesétált a forgatásba, nem terveztünk vele. Jó kis csapat, gang voltunk mi!"
 
Andy: "Ezt a klipet Párizsban forgattuk, nagyon jól sikerült, gyönyörűen van fényképezve. Abban az időszakban volt terítéken a megafon imázs. A hangszóró több korszakbeli videóban is megjelenik, mint például a 'Never Let Me Down Again', vagy egészen meglepő módon a korai 'See You'-ban. A klipben ismét Dave kapta a főszerepet, legalábbis a film elején. Rengeteg apró ötlet került megvalósításra a videóban. A jelenetek, akár a megelevenedett fényképek. Az első lányra csak halványan emlékszem, de a második Anton Corbijn barátnője volt, Nassim. Minden egyes jelenet szimplán gyönyörű. A fényképek közé van bevágva, amint Dave táncol. A Depeche Mode már karrierje elején sok figyelmet fordított arra, hogy nemzetközi legyen. Rengeteg dolgot forgattunk Amerikában és Európa legkülönbözőbb országaiban. Íme, itt van Nassim, aki egyébként remek szakács is. A 'Strangelove - Never Let Me Down Again és Behind The Wheel' trilógia nagyon erősen európaira sikeredett. Akkortájt konkrét elképzelésünk volt, hogy európai zenekarrá pozícionáljuk az együttest. Ez persze mind az előtt volt, hogy Dave és Martin az amerikai kontinensre költöztek. Angol együttesből szerettünk volna európaivá válni. Már a lemezfelvételeket is különböző helyeken készítettünk, úgymint London, Berlin, Párizs, Milánó vagy Madrid. Ez az egyik titka annak, hogy remek helyeken forgattunk, hisz a videók jelentős része a lemezfelvételek ideje alatt készült - vagy éppen a turné közepén. Nagyon jól éreztük magunkat akkoriban, és azt hiszem, ez át is jön a klipből. Nézd, ahogy Dave hülyéskedik. Antonnal mindig élvezetes együtt dolgozni." (a fordítások a HDMFC honlapjáról származnak).
 

3 szám 12 számból és Grandmaster Flash-premier: 5 éve Los Angelesben lépett fel a Depeche Mode

Még egy többé-kevésbé kerek jubileum jut mára. Ma 5 éve a Depeche Mode Los Angelesben egy "Special Thank You Show-t" játszott 50 kiválasztott rajongó előtt, akik "támogatták a Spiritet és segítettek történelmet írni". A 12 számos fellépésből 3 dal elérhető jelenleg a Youtube-on (Going Backwards, A Pain That I'm Used To, Enjoy The Silence). Érdekesség, hogy ez volt az a fellépés, ahol Dave először énekelte el a Grandmaster Flash idézetet a Barrel Of A Gun végén.
 

És közben 29 éves lett a Walking In My Shoes is

Nemcsak a The Meaning Of Love, hanem egy másik kislemez is debütál, ami hangulatában nem is különbözhetne jobban tőle... és ez egy olyan kislemez, amivel majd jövőre fogunk részletesen foglalkozni, annak 30 éves kiadási évfordulóján. Addig is egyelőre: boldog 29. születésnapot, WALKING IN MY SHOES!
 

süti beállítások módosítása
Mobil